Korábban írtam egy cikket a különböző marketingautomatizálásról. Most a célom annak körbejárása, hogy tényleg megéri-e a marketingautomatizálás implementálása és használata.
A legtöbben a marketingautomatizálási szoftvereket email marketingre használják. És valljuk be, a szoftverek egyik legnagyobb erőssége ebben rejlik – mondhatni eköré a funkció köré épül az összes többi eszköz -, ám ezen kívül számos más lehetőséget tartalmaznak. Az alábbiakban több szempontból is megvizsgálom a feltett kérdést.
Személyreszabás
A modern marketing módszertanok egyik fontos kulcsszava a perszonalizáció, és annak hatása, ezért nem meglepő, hogy a marketingautomatizálás és az ehhez kötődő szoftverek egyik fontos pontján jelenti a személyreszabás. Jöhet persze a kérdés, hogy mit is jelent ez. A személyreszabásban számos lehetőség van. Onnan elindulva, hogy az adott felhasználó névre szóló emailt kap, és minden emailt a saját account menedzserétől kap, át azon, hogy a meglátogatott oldalak alapján kap emaileket, egészen odáig, hogy a historikus adatai alapján jelenítünk a honlapunkon más-más bannereket. Korlátot szinte csak a saját fantáziánk (és a használt szoftver) szabhat.
Marketingautomatizálás = Email kampányok dinamikus tartalommal?
Azt kár tagadni, hogy a dinamikus email kampány tartalmak egy nagyon jó eszközt adnak a marketingesek kezébe, de most még meg van a használatának a határai: webshopok esetében nagyon jól működik, más esetben már sokkal több kihívást jelent, mint amennyit valójában eredményként hoz.
Az inbound marketing módszertan egyik nagyon fontos eleme (szerintem), hogy a viselkedés alapú email marketing fókuszba került, és egyre többen cég valóban kihasználja a benne rejlő lehetőséget. A vizsgálható (és követhető) viselkedésekben számos lehetőség van. Persze, nagyon fontos és sok informaációt tartalmaz az, hogy a felhasználó milyen oldalakat néz meg a honlapunkon. De ugyolyan fontos például az is, hogy milyen gyakran nézi meg a tőlünk kapott emaileket. Ha valaki korábban minden emailünket azonnal megnézte, de egy idő után csak az emailjeink egy részét, akkor érdemes az emailek gyakoriságát csökkenteni, de ami még fontosabb: sokkal mélyebben megvizsgálni a felhasználó viselkedését. Ha a felhasználó továbbra is sok időt tölt az oldalunkon, és gyakran visszatér, akkor nagy eséllyel az email kommunikációnkkal van gond.
Aki már menedzselt email kampányt, az tudja mennyi minden alapján lehet érdemes szegmentálni és automatizálni az emaileket. Csak néhány példa: linkre kattintási gyakoriság, ebookok letöltése, ebookban lévő linkre kattintások, mikor nézni meg az emaileket, mikor milyen témájú emailjeinket (és oldalainkat) nézi meg az adott felhasználó.
Folyamatok nélkül kudarc
Az utóbbi években az esetek nagy részében egyszerűen azért beszéltem le cégeket a marketingautomatizálás implementálásáról, mert egyszerűen nem voltak marketing folyamataik, vagy ha voltak is, azok inkább ad-hoc jellegű és szokásokon alapult. Ezzel szemben a marketingautomatizálási szoftverek akkor tudnak jól működni, ha standardizált folyamatok vannak a szervezeten belül. Természetesen arra volt példa, hogy előbb ezeket a folyamatokat kialakítottuk, és amikor már megfelelően működtek, akkor visszatértünk az implementálás kérdésköréhez, de ez a minimum állapot. Máskülönben csak még több problémát és feladatot veszünk vagy teszünk a marketing(esek)re – ezzel pedig senki sem jár jól.
“Robotok: előre!”
Még mindig sokan amiatt ódzkodnak a marketingautomatizálástól, mert attól félnek, hogy robotszerűvé válik a cég kommunikációja, míg a munkavállalók attól félnek, hogy elveszik a munkájukat ezek a robotok és automatizálások.Először beszéljünk a robotszerű kommunikációról. Szerintem az egy nagyon fontos pontja a teljes marketingautomatizálási ökoszisztémának, hogy a kampányok, szabályok és változók megtervezését hús-vér emberek végzik, nem pedig a gépek.Most pedig kicsit a munka elvételéről.
“Szabadítsuk fel a marketingeseket!”
Szinte ezzel a felkiáltással köszöntött egy ügyvezető a legelső meetingünkön. Ez két étve volt: azóta a szoftver implementálása befejeződött, lassan 1,5 éve a szoftver és folyamatok optimalizálása a feladatuk. Egy évvel ezelőtt (azaz az implementálás után fél évvel) már arról számolt be a marketingvezető, hogy amellett, hogy sokkal több és eredményesebb kampányt tudnak futtatni, de monoton, ismétlődő feladatok közül is egyre kevesebbet kell hús-vér marketingeseknek végezniük.
Konklúzió
Mindent egybevetve, az elmúlt évek tapasztalatai alapján kijelenthetem, hogy a marketingautomatizálás implementálása egy jó dolog, ami nem csak, hogy jobb marketing eredmények elérésében segít, de (akár) szervezeti szintű javuláshoz vezethet.Ám mint minden esetben, itt is meg kell jegyeznem: nem minden szervezetnek való a marketingautomatizálás! Ez függ az iparágtól, célcsoporttól, és a cégtől is.