A korábban jól működő hirdetéseid egy idő után már nem hozzák az elvárt eredményt? Hiába állítottad be őket alaposan, dolgoztál a beállításokon, készíttettél menő grafikákat és jól kidolgozott szövegeket? A hirdetési fáradtság természetes. Ebben a blogcikkben arra keressük a megoldást, hogy mit tehetsz azért, hogy újra maximális hatékonysággal fusson az elfáradt hirdetésed.
Mit jelent a hirdetési fáradtság?
A hirdetési fáradtság (ad fatigue) akkor következik be, amikor a célcsoportod már túl gyakran, túl hosszú ideig látja a hirdetésedet, és elveszíti az érdeklődését. A célcsoportot tagjai ebben az esetben már hozzászoknak egy reklámhoz, megutálják azt, és már nem figyelnek rá, így a hirdetésed hatékonysága csökkenni fog. Ez a jelenség leginkább a Meta hirdetéseidet, a Youtubeon megjelenő reklámokat és a display kampányaid eredményességét értintik.
Az alábbi jelekből te is egyértelműen láthatod, ha a hirdetésed elfárad:
Csökkenő figyelem: A célcsoportod már nem fordít annyi figyelmet a hirdetésre, mert unalmassá vagy ismétlődővé vált számukra. Ezt leginkább abból láthatod, hogy a hirdetéseid átkattintási számai jelentősen lecsökkenek. Videós hirdetések esetén pedig csökken a videód megtekintési ideje.
Csökkenő reakciók: Korábban érkeztek reakciók a hirdetésedre. Likeolták, hozzászóltak, megosztották, azonban ha ezek száma jelentősen lecsökken, akkor egyértelmű, hogy a hirdetésed elfáradt és unalmassá vált a célcsoportod számára.
Negatív visszajelzések: Az emberek negatív visszajelzéseket adnak a hirdetéssel kapcsolatban. Egyre több olyan visszajelzést kapsz, amely arra utal, hogy a hirdetéseid unalmasak és irritálóak. Ennél egyértelműbb jelek biztosan nincsenek arra vonatkozóan, hogy tenned kell valamit.
Csökkenő konverziók: A célcsoportod nem reagál a hirdetésedre, így egyértelmű, hogy nem is fognak konvertálni. A hirdetéseid innentől kezdve kidobott pénzzé válnak.
Mérőszámok a hirdetési fáradtság mögött
A hirdetési rendszerek segítenek neked abban, hogy időben felismerd a fáradtságot. Ha a megfelelő mérőszámok változásait és alakulását rendszeresen nyomonköveted, akkor még időben be tudsz avatkozni.
Gyakoriság
A Meta hirdetési rendszerében a “gyakoriság” mérőszám egyértelműen megmutatja neked, hogy a célcsoportod egy tagja átlagosan mennyiszer látta a hirdetésedet. Mint szinte minden esetben, itt sincs egyértelmű szabály arra vonatkozóan, hogy meddig érdemes a gyakoriságot elengedned. Ez erőteljesen függ a kampányod céljától, a célcsoportodtól és az iparágtól is.
A gyakoriságot azonban már a kampányaid beállításánál is meghatározhatod. A Meta és a Google hirdetési rendszere is lehetőséget ad arra, hogy előre beállítsd, hányszor és milyen gyakran szeretnéd megmutatni a hirdetésedet a célcsoportod tagjainak.
Kattintási arány (CTR)
A kattintási arány azt mutatja meg, hány felhasználó kattintott a hirdetésre az összes megjelenített hirdetés arányában. Hasonlóan a gyakorisághoz a CTR esetében sincs egy általánosan elfogadott szám, ami mindenki számára megfelelő. Ha mégis iránymutatást szeretnél, akkor a Google hirdetési platformon az átlagos átkattintási arány a display hirdetések esetén 0,5% és 1% között van.
A Facebook-hirdetések átlagos átkattintási aránya a forgalmi kampányok esetében minden iparágban 1,51%.
A kampány mérőszámainak folyamatos vizsgálata lehetővé teszi számodra, hogy jobban megértsd, hogyan értékeld azokat. A legjobban akkor jársz, hogy ha a saját hirdetéseid változásaira koncentrálsz, abból tudod leszűrni a legtöbb tanulságot.
Mit tehetsz a hirdetési fáradtság ellen?
A legjobb, hogyha megelőzöd a hirdetési fáradtságot, de természetesen akkor is tudsz lépéseket tenni, ha a célcsoportot tagjai már ráuntak a kreatívjaidra és a szövegeidre.
Csökkentsd a hirdetési gyakoriságot!
Az egyértelmű, hogy a vásárlóidnak néhányszor találkozniuk kell a hirdetéseddel ahhoz, hogy konvertáljanak. De mikor válik egy hirdetés unalmassá? Ha már 6-szor, 7-szer látják ugyanazt, akkor kevésbé fognak konvertálni, a hirdetéseid hatékonysága pedig csökkenni fog. Ahhoz, hogy ezt elkerüld, alkalmazd a hirdetési platformok nyújtotta lehetőségeket.
Automatikus szabályok:
A legtöbb hirdetési platform lehetővé teszi, hogy automatikus szabályokat állíts be, amelyek alacsonyan tartják a hirdetési gyakoriságot. Egyszerűbben fogalmazva ez azt jelenti, hogy a platform megakadályozza, hogy a felhasználó túl sokszor lássa a hirdetésedet.
Hirdetésrotációk alkalmazása:
Hozz létre 5-6 variációt a hirdetésedből, és rotáld néhány naponta. Amikor az egyik hirdetés gyakorisága megközelíti a 3-at, szüneteltesd, és indítsd el a következő variációt. Ennek a segítségével a célcsoportod folyamatos más, friss hirdetéseket látnak majd.
Hirdetésütemezés:
Ennek az eszköznek a segítségével meghatározhatod, hogy milyen napokon milyen hirdetéseket mutatsz az érdeklődőidnek.
Frissítsd a kreatívokat és a szövegeket
A hirdetési fáradtságot legkönnyebben úgy javíthatod, ha módosítod a kreatívokat és a szövegeket. Nem kell nagy dologra gondolnod, néha egészen apró változtatásokkal is jelentős eredményjavulás érhető el. Mutatunk néhány tippet:
Módosítsd a kép hátterének a színét
Ezzel az egyszerű megoldással nem csak jobb eredményeket érhetsz el, hanem tesztelheted azt is, hogy a célcsoportod milyen színekre lesz leginkább vevő.
Forgasd el a képet
Néhány mozdulat, egy kis képszerkesztés és máris rendelkezésedre áll egy új kreatív. Egy egyszerű tükrözéssel akár 10% javulás is elérhető a CTR-ben.
Készíts videót vagy galériát a képeidből
Ha eddig egy-egy képpel dolgoztál, akkor készíts belőle galéria vagy videós hirdetést.
A képeken túl nyúlj bele a szövegekbe is. Ne csak az elsődleges leírásokat módosíts, de változtass a CTA-kon, rövid leírásokon is.
Változtass a célközönségen
Ha a hirdetéseid egy szegmensben elfáradtak, akkor próbáld ki őket egy másik célcsoportban is. Használj hasonmás közönségeket, vagy teszteld a hirdetéseket egy másik, releváns szegmensben. Ne feledkezz meg a kizáró közönségekről sem, és rejtsd el a hirdetéseidet azzok elől, akik látták, interakcióba léptek vele, de nem konvertáltak. Így a hirdetések több emberhez jutnak el, a korábbi látogatóidat pedig remarketing hirdetésekkel tovább célozhatod.
A remarketing hirdetés fontos szabálya, hogy ne irányítsd őket ugyanoda vissza, pláne ne mutasd meg nekik még néhányszor ugyanazt a hirdetést. Ne feledd, ők már egyszer nemet mondtak az ajánlatodra. Küldj nekik kifogáskezelő hirdetést, korábbi véleményeket a vásárlóidtól vagy edukatív tartalmat, ami meggyőzi őket arról, hogy a te megoldásod lesz a legjobb a problémáinak a megoldására.
Készíts új tartalmakat
A hirdetési fáradtság megelőzésének és javításának egyik leghatékonyabb módja, ha megfelelő mennyiségű és minőségű tartalommal rendelkezel, amelyek segítségével változatos hirdetéseket készíthetsz.
A tartalmak meggyőzik a vásárlókat, edukálják, szórakoztatják őket és emelik a szakértői imidzsedet. Ha lehetőséged van rá, akkor használj esettanulmányokat és user generated contentet, hogy az érdeklődőid tisztában legyenek azzal, hogy milyen módon lehetsz a segítségükre. Használd ezeket a cikkeket a hirdetéseidben.
Összegzés
Biztosan te is hallottad már a mondást, hogy a reklámköltés fele felesleges kiadás, csak nem tudjuk melyik fele. Ez a digitális hirdetések esetében nem kell, hogy így működjön. A kampányok megfelelő monitorozásával és a javításokkal hatékonyabbá és eredményesebbé teheted az ügyfélszerzést.