Hozd ki a legtöbbet Black Fridayból emailek segítségével

Kiss Tamás2023.10.13.Marketingemail marketing
Az e-mail él és virul: 6+1 tipp a sikeres email marketinghez

Közeledik minden webáruház tulajdonos kedvenc napja a Black Friday. Sokan erre a napra időzítik a legnagyobb kedvezményeiket és jelentős számú vásárlást remélnek. Cikkünkben most ahhoz adunk segítséget, hogy miként tudod kimaxolni az email listádat a Black Friday kampányodban.

De először is:

Black Friday

Mi az a Black Friday és hogyan kommunikálj jól ezen a napon?

A Black Friday őshazája természetesen Amerika. Időpontját a hálaadáshoz igazítják, így a dátum minden évben más napra esik. 2023-ban a Black Friday november 24-én lesz. Hivatalosan ezen a napon kezdődik a karácsonyi bevásárlási láz. A Black Friday kifejezést eredetileg azok a kiskereskedők használták, akik az év során gyakran veszteséggel működtek (azaz a könyveik „piros” számokkat mutattak), és a pénteki bevásárlási láz után kezdtek nyereségessé válni, vagyis a könyveik „fekete” számokban mutatták a profitot.

Az elmúlt évek során a cégek bátran mondhatjuk, hogy “elhasználták” a Black Friday kifejezést. A komolytalan ajánlatokl, elhúzódó kampányidőszakk, rossz marketing üzenetek miatt a fogyasztók és a vásárlók bizalma jelentősen lecsökkent. Ráadásul a Versenyhivatal is árgus szemekkel figyeli a kiemelt akciós ajánlatokat. 

De természetesen ez nem jelenti azt, hogy ki kell hagynod az év egyik legnagyobb kiskereskedelmi dobását. Érdemes viszont néhány alapszabályt betartanod!

A Black Friday egy nap!

Nem egy hónap, nem egy hét és nem márciusban van. A kiemelt ajánlataid legyenek csak ezen a napon elérhetőek, és ugyanazt az akciót ne hirdesd meg a következő héten karácsonyi ajánlatként. Így a vásárlóid elégedettek lesznek és biztosak lesznek abban, hogy tényleg a legjobb dealt kötötték. 

Az ajánlatod legyen valódi!

Nyilván te is találkoztál már olyan akciós ajánlattal, amikor az akciós időszak előtt megemelt árakból kerültek  levonásra a kedvezmények. Ezt mára már a jogszabályi környezet is tiltja, így az ajánlatod kidolgozásánál legyél körültekintő. A kedvezményt a már alkalmazott áradból kell meghatároznod a jogszabály szerint, és könnyen belátható, hogy így a fogyasztóid sem fogják becsapva érezni magukat. 

Szemmel jól látható kedvezményekkel dolgozz!

A Black Friday nem a 10-20%-os kedvezmények napja. A vásárlóid igazi akciókat várnak! Számold át alaposan, hogy mik azok a termékkörök, amikből neked is megéri árengedményt adni, de oda adj magas százalékokat.

Tervezd meg az email kampányodat

A Black Friday kampányaid is akkor lesznek sikeresek, ha megfelelően előkészíted azt. Nézzük meg most lépésről-lépésre, hogy mit kell tenned azért, hogy az akciós ajánlataid célt érjenek.

A Black Friday kampány előkészítését kezdd el minél hamarabb! Ne feledd, óriási kommunikációs zaj fog fogadni novemberben és decemberben, ráadásul neked is rengeteg feladatod lesz. Ha nem gondolkozol előre, akkor kapkodnod kell. A kapkodás pedig nem csak hibázáshoz vezet, de nem átgondolt kommunikációval az asztalon hagysz egy csomó pénzt. 

  1. Határozd meg az akciós ajánlatodat és társítsd mellé a megfelelő célcsoportot. Az akciók kidolgozásánál vedd figyelembe, amit a korábbi bekezdésben írtunk és valós kedvezményekkel dolgozz. A termékek körének kiválasztásához és a bevételi elvárások meghatározásához vedd alapul a korábbi évek tapasztalatait. 
  2. Tervezd meg a pontos időzítést! Határozd meg, hogy mikor, melyik célcsoportnak, milyen ajánlatról küldesz ki emailt. Bár korainak tűnik, kezdd el teljes egészében kidolgozni az emailek szövegezését, így többször rá tudsz nézni a levelekre és több időd lesz tökéletesíteni azokat.
  3. Határozd meg a szegmentációs stratégiádat és készítsd fel a kampányra az email listádat. 
  4. Nézd át, hogy milyen kreatív igénye lesz a kampányodnak és gondold át időben a kép anyagok elkészítésének erőforrásigényét.
  5. Tervezd meg a készletedet. Mivel pontosan tudod, hogy mekkora forgalomnövekedésre számíthatsz, igazítsd hozzá a készleteidet.Ha tudod, hogy miből és mennyi értékesítés a cél, akkor pontosan látni fogod, hogy a készleteidnek hogy kell állnia a kampány kezdetekor. A legrosszabb élmény az, amikor vásárolnának tőled, de a rossz készletgazdálkodás miatt nem tudod kiszolgálni a vásárlóidat. 

A tervezés során van egy nagyon fontos szempont, amit szinte minden webshop tulajdonos elfelejt. Te idén ne tartozz közéjük és gondold át a kizárásokat! Mondunk egy konkrét példát. Ha több levélben kommunikálod az akciós ajánlatodat, akkor azoknak, akik vásároltak, ne küldd el újra. A kizárásokat gondold át tudatosan, és készítsd fel a szoftveredet. 

Nézz rá az emailküldő szoftverre!

Most, hogy megvan, milyen szegmentációt szeretnél, milyen triggerek alapján érdemes utánajárnod, hogy a hírlevélküldő szoftvered alkalmas-e arra, hogy minden terved megvalósítsd.

Tartalom tervezés

Milyen tartalommal készülj?

A legnehezebb része az email kampányoknak, hogy mikor, mennyi és milyen tartalmú leveleket küldj ki a célcsoportodnak. Nézzük meg ezt a kérdést egy kicsit közelebbről!

Ne állj meg egy emailnél!

És most ne csukd be a cikket. Tudjuk, hogy örülsz, hogy egy emailt összehozol, de figyelj csak, milyen sok lehetőséged van még!

Teaser emailek

Ebből akár írhatsz többet is. A lényege, hogy előre beharangozod az akciót. Nem kell konkrét ajánlatot tenned, csak tájékoztasd az olvasóidat arról, hogy te is készülsz a black friday-re. (a konkrét ajánlat kommunikálását gondold át, mert ha jó előre elmondod, hogy egy adott termékre akciós ajánlattal készülsz, akkor annak a teljes áru kereslete természetszerűleg jelentősen csökkenni fog). 

Akkor jársz a legjobban, ha egy kicsit játékosítod a folyamatot, sziluetteket küldesz el a várhatóan akciós termékekről, vagy mindig eggyel több apró információt árulsz el róla. Így folyamatosan számíthatsz az olvasóid érdeklődésére.

Előzetes ajánlat

Bár a Black Friday tényleg egyetlen nap, az email feliratkozóiddal lehetsz elnézőbb és kinyithatod az akciós árakat egy kicsit korábban. Ezt is érdemes előre kommunikálni, ezzel akár új feliratkozókat is gyűjteni (figyelj arra, hogy ezek a feliratkozók hideg célközönség lesznek, külön gyűjtsd őket, ne mosd össze a korábbi vásárlóiddal vagy azokkal, akik nagyobb elköteleződés miatt iratkoztak fel a listádra). 

Ha igazán hiteles akarsz maradni, akkor 1 nappal a Black Friday előtt teszed elérhetővé a listádnak az akciós ajánlatot. 

Akciós ajánlatok

Ne félj a levelek mennyiségétől és az akciós ajánlatokat akár egy napon belül kommunikáld többször (legalább kétszer!). Ha a minimumra törekszel, akkor küldj egy levelet reggel, amiben ismerteted az akciós ajánlatot és küldj egyet délután, amiben sürgetést alkalmazol. Természetesen a lista tovább bővíthető. Reméljük hallgattál ránk, és megfelelően szegmentáltad a célcsoportodat. Nekik az általános akciós tájékoztatás mellett küldj bátran konkrét termékekről szóló levelet is.

Maxold ki a kosárelhagyás folyamatod

Megnövekedett forgalomra számíthatsz, így biztosan többen lesznek a kosárelhagyóid is. Készülj nekik emailekkel, akár plusz ajánlatokkal. Az emailek mellett már az oldaladon is próbáld a kosárelhagyást csökkenteni. Ehhez használj releváns pop-upokat.

Növeld a kosárértéket

Itt az idő az átgondold cross-sell ajánlatoknak a kosárértékek növelése érdekében. Figyelj arra, hogy az ajánlatok relevánsak legyenek.Ezek olyan ajánlatok, amik kapcsolódó termékeket tartalmaznak. A vásárlás után küldj nyugodtan a lehetőségekről emailt a cross-sell ajánlatokról, és biztosítsd azt, hogy még a rendeléséhez tudja rakni azt a terméket, amit szeretne megvásárolni. 

Az up-sellel ebben az esetben bánj óvatosan. Egy Black Friday akcióban vásárló fogyasztó akcióvadászatban van, jó dealt keres, valószínűleg egy magasabb értékű termék értékesítése hatékonytalan lesz.

Most tényleg figyelj a tranzakcionális emailekre

A tranzakcionális emailek azok a levelek, amikben visszaigazolod a rendelését. Ez az egyetlen olyan emailed, amit szinte mindenki meg fog nyitni, így érdemes mikrokonverziókkal bővíteni a szöveget. Mikorkonverzió lehet egy blogcikk elolvasása (a remarketing listád bővül), a social media oldalaid követése, vagy egy letölthető anyag. Nézd meg, hogy a te leveledben szerepel-e mikrokonverzió. Ha nem, akkor építsd be a számodra leghasznosabbat a levél szövegébe. 

Ne felejtsd el levonni a tanulságokat!

A kampányod végén szánj időt az értékelésre. Szöveges dokumentumban mentsd el azokat a fő pontokat, amik hatékonynak bizonyultak és írd fel a sikertelen leveleket, lépéseket is. Még frissen csináld meg a konzekvenciák levonását, hidd el egy év múlva hálás leszel magadnak ezért.

Összegzés

Gondos tervezés és pontos kivitelezés mellett a Black Friday kampányod nem csak sikeres lesz, de az év utolsó időszaka stresszmentesen telik el. Stressz nélkül pedig sokkal jobb döntéseket hozol. 

Tartalomjegyzék

Kapcsolódó bejegyzések

keresési cél

Keresési cél felhasználása a SEO-ban és tartalomfejlesztésben

A digitális világban, ahol a tartalom mennyisége folyamatosan növekszik, létfontosságú, hogy a vállalkozások (különösen azok marketing szakemberei) mélyebben megértsék, hogyan…
TOVÁBB OLVASOM >>
active campaign

Ezért lesz a barátod az Active Campaign

E-mail marketinget folytatni majdnem minden iparágban és kereskedelmi területen érdemes - erről számtalan cikkben adtunk már számot. Az owned, azaz…
TOVÁBB OLVASOM >>
shopreter vs unas

Webshop-motorok harca: Shoprenter vs. Unas

Megoszlanak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy ha bérelhető webshop motort szeretnél használni, melyik a legjobb. Ma két hazai versenyzőt, a…
TOVÁBB OLVASOM >>