Így blogolnak ők

Kiss Tamás2025.01.06.Tartalommarketingszövegírás
blogolás

2024-es blogolási statisztikák: 11 év trendjei és tapasztalatai 1000+ bloggertől

A tartalom a király! És arra kérünk, hogy ennek a mondatnak a hallatán most ne menekülj el. Biztosak vagyunk abban, hogy az elmúlt években megszámlálhatatlan helyen hallottad, olvastad ezt a semmitmondó, kontextus nélküli kijelentést. 

Ezen szeretnénk ma változtatni. Ugyanis rossz hírünk van, a tartalom tényleg a király. De nézzünk egy kicsit a szokásosnál jobban a mélyére ennek a mondatnak. 

Az Orbit Media több, 11 éve több, mint 1000 bloggert kérdez meg arról, hogy milyen technikákat használnak, milyen újdonságokkal operálnak a siker érdekében. A kutatás 11. részének eredményeit nemrég publikálták, ezt szeretnénk most megosztani veletek. 

A legfontosabb kérdések

A bloggerektől az alábbi kérdésekre vártak választ az Orbit Media munkatársai:

  • Hogyan használják az AI-t?
  • Mennyi ideig tart egy blogbejegyzés megírása?
  • Milyen hosszú egy tipikus blogbejegyzés?
  • Hogyan változik a blogok forgalma az idő múlásával?
  • Gyakrabban vagy ritkábban publikálnak, mint korábban?
  • Milyen formátumok a legeredményesebbek?

A kutatás során külön figyelmet szenteltek a legjobb bloggereknek, így össze fogok tudni hasonlítani a saját tartalommarketing stratégiádat egy már a gyakorlatban bizonyított stratégiával. 

Nehezebb most blogolni, mint korábban?

A rendelkezésre álló eszközök (AI, projektmenedzsment szoftverek, témakutatáshoz használt szoftverek) fejlődésével azt feltételezhetnénk, hogy sosem volt még ennyire könnyű dolga a bloggereknek, mint most. De mielőtt találgatásokba bocsátkoznánk nézzük meg, mit mutatatnak a számok. 

A válaszok alapján a bloggerek egész másként ítélik meg a helyzetüket. A nagy többség véleménye szerint most sokkal nehezebb dolguk van, mint korábban. A blog, mint eszköz továbbra is eredményes a vállakozások számára, azonban komoly eredményekről minden eddiginél kevesebb blogger számol be. 

De mi okozza valójában a nehézséget?

Forrás: https://www.orbitmedia.com/blog/blogging-statistics/

A bloggerek számára jelenleg a forgalom növelése jelenti az első számú kihívást. Kevesebbüknek jelent gondot a tartalom létrehozása és sokkal kevesebben panaszkodnak arra, hogy a szervezetük támogatását ehéz megszerezni. 

A kutatás során külön vizsgálták meg, hogy melyik csatorna okozza a legnagyobb visszaesést a forgalom terén. A válaszok alapján elmondhatjuk, hogy a keresőkből érkező forgalom elmaradásától szenvednek a bloggerek. Ennek a visszaesésnek az egyik legfontosabb oka, hogy a Google sokkal inkább magánál tartja a látogatókat, így csökken az organikus keresésekből érkező kattintások száma. 

Elég csak a Featured Snippet-re gondolnunk, amikor a Google egy kérdésre azonnal megjelenít egy rövid választ, gyakran egy dobozban, a keresési találatok tetején. A Google azért mutatja ezt meg, mert úgy gondolja, hogy ez a válasz a lehető legjobban megválaszolja a kérdést, anélkül, hogy a felhasználónak további keresési találatokra kellene kattintania.

Forrás: https://www.orbitmedia.com/blog/blogging-statistics/
Forrás: https://www.orbitmedia.com/blog/blogging-statistics/

Mennyi ideig tart megírni egy blogcikket?

A bloggerek, szövegírók rengeteg időt fordítanak arra, hogy minőségi tartalmat hozzanak létre. Kilenc évnyi emelkedés után ugyan most csökkenni kezdett az egy cikkre fordított átlagos idő, azonban egy cikk elkészítése még így is 3 óra 48 percet vesz igénybe. A csökkenés egyik magyarázata lehet, hogy a bloggerek egyre gyakrabban vesznek igénybe segítséget a mesterséges intelligenciától. 

Forrás: https://www.orbitmedia.com/blog/blogging-statistics/

Jelentős korreláció van azonban a cikkre fordított erőfeszítések és az eredmények között. Itt is igaz a mondás, mely szerint a kemény munka kifizetődik. Azok a cikkek, amelyekre több időt szántak a készítők jobb eredményeket is érnek el.

Vedd ezt figyelembe, amikor szövegíróval kezdesz el dolgozni!

Nincsenek eredményes cikkek fél óra alatt és a cikkek ára is ehhez igazodik. Ahogy látod, egy jól megírt, megfelelő hosszúságú cikkre a szövegíró, blogger nagyjából 4 órát szán. Ha azt látod, hogy a tartalmat neked 5000 Ft-ért szeretné eladni, akkor számolj egy kicsit. Ez azt jelenti, hogy vagy alig keres többet óránként, mint 1000 Ft, vagy nem teszi bele az anyagodba a szükséges effortot.

https://www.orbitmedia.com/blog/blogging-statistics/

Nem fogunk meglepetést okozni, természetesen a több munka hosszabb cikkeket is jelent. Az átlagos blogbejegyzések szószáma jelenleg 1400 szó körüli. És hogy miért számít ennyire a blogbejegyzések hossza? A kutatás szerint egyértelmű összefüggés van a tartalom hossza és a marketing teljesítménye között. Azok a bloggerek, akik átlagosan 2000+ szót írnak, sokkal nagyobb valószínűséggel számolnak be jelentős eredményekről” az egyes tartalmak esetében.

https://www.orbitmedia.com/blog/blogging-statistics/

Ezzel talán sikerül pontot tennünk annak a vitának a végére, hogy miért kell hosszú tartalmakat írni, hiszen “az emberek úgysem olvasnak”. Azt javasoljuk, hogy bátran higgy az egyértelmű kutatási eredményeknek és kezdj el a tartalomgyártók azon 3%-ba tartozni, akik legalább 3000 szót írnak cikkenként.

Ilyen gyakran publikálnak a bloggerek

A minőség ebben az esetben egyértelműen a mennyiség rovására megy.  A bloggerek a minőséget választják a mennyiség helyett, és a blogolás gyakorisága csökken. A 11 évvel ezelőttihez képest feleannyi blogger publikál hetente többször is. Kétszer annyi blogger publikál havonta.

Azonban itt is elmondható, hogy a teljesítmény és az eredmények között szoros összefüggés van. Azok a bloggerek, akik gyakrabban publikálnak, nagyobb valószínűséggel számolnak be “jelentős eredményekről”. Ugyan a havi blogolás a legnépszerűbb, ez a leghatékonytalanabb is, ugyanis az eredményekhez évente 10-12 poszt publikálása nem lesz elég.  Az adatok szerint a kéthetenkénti posztolás a minimum a megfelelő teljesítmény eléréséhez.

Használnak-e a bloggerek, szövegírók AI-t a munkájuk során?

Ez talán az a kérdés, ami a legjobban foglalkoztatja most a bloggereket és azokat is, akik szövegírókat foglalkoztatnak. Vajon mire használják a copywriterek az AI-t?

Miután a kutatás során ezt a kérdést már tavaly is feltették, egy kis tendenciát is vizsgálhatunk. Az AI-t számos esetben használják a tartalommarketingben, az ötleteléstől az első vázlatokon át a közösségi posztokig. Összességében a mesterséges intelligencia elfogadása jócskán emelkedik.

2022-ben … szinte senki sem használta az AI-t.

2023-ban a bloggerek 65%-a használt AI-t.

2024-ben a bloggerek 80%-a használ mesterséges intelligenciát.

Nézzük meg, hogy a bloggerek hány százaléka használja a mesterséges intelligenciát az egyes munkafolyamatokban.

Százalékos megoszlásFeladat
2023-as érték2024-es érték
43%54% ötletek generálása
29%41%címszavak írása
28%40%vázlatok írása
21%25%részletes vázlatok elkészítése
3%6%teljes első verzió elkészítése
22%40%szerkesztési javaslatok megtétele
6%12%vizuális anyagok elkészítése
9%15%promóciós e-mailek írása
17%28%promóciós közösségi posztok írása

És jöjjön a tízmilliót érő kérdés. Jobb eredményeket érnek el azok a bloggerek, akik mesterséges intelligenciát használnak? 

A válasz pedig ez: nem igazán. Az AI-t használó bloggerek többnyire ugyanolyan eredményeket érnek el, mint mindenki más.

Milyen formátumok népszerűek?

Egy „blogbejegyzés” sok minden lehet, a kutatásban pedig megpróbáltak fényt deríteni arra, hogy melyek azok a formátumok, amelyekkel a legjobb eredményeket lehet elérni. Az oktató jellegű tartalom (Hogyan kell cikkek, útmutatók) egyértelműen a legnépszerűbbek a bloggerek körében.

Ironikus módon a kevésbé elterjedt formátumok azok, amelyek valódi eredményeket hoznak. Elmondhatjuk, hogy fordított arány van egy formátum népszerűsége és hatékonysága között.

A legnagyobb eredményességet hozó tartalomtípus az összefoglalók (roundups tartalmak). A roundup típusú tartalom segít az olvasónak gyorsan áttekinteni a leglényegesebb információkat egy adott témakörben. Emiatt különösen népszerű az online térben, ahol gyakran időhatékonyabb ilyen összegzéseket olvasni, mint külön-külön feldolgozni minden egyes hírt vagy véleményt.

Vitathatatlanul az eredeti tartalomformátumok felé kell fordulnia azoknak, akik sikeres content marketinget szeretnének folytatni. Jay Baer (Business Growth and CX Researcher, Author, Advisor and Speaker) szerint:  „A sikeres blogolás jövője óhatatlanul az eredeti kutatások és a több szempontú körképek felé fog fordulni. Nem azért, mert ezek a formátumok eredendően jobbak, hanem azért, mert ezeket nehezebb befolyásolni  mesterséges intelligenciával.”

Mit írnak a tartalomgyártók a cikkeikben?

Nézzük meg, milyen elemeket használnak a bloggerek a cikkeikben. Illusztrálják képi anyagokkal? Haszálnak videókat, esetleg idézeteket? 

A kutatás eredményei alapján elmondható, hogy szinte minden tartalomgyártó használ képi illusztrációt az cikkeiben. Azonban a bloggerek elenyésző kisebbsége (mindössze 6%) ad hét vagy több képetegy tipikus cikkéhez. Az azonban kijelenthető, hogy minél vizuálisabb a tartalom, annál valószínűbb, hogy sikeres lesz.

A videózással azonban hadilábon állnak a tartalogyártók. Bár a videók népszerűsége 2015 óta megduplázódott, a bloggereknek mindössze 25%-a használ videós tartalmat a cikkeihez. Pedig azok a tartalomgyártók, akik használják, egyértelmű sikerről számolnak be. 

Dolgoztak-e együtt a tartalomgyártók influenszerekkel?

Erre a kérdésre a kutatás alapján egy nagyon rövid választ adhatunk. Nem jellemző, hogy a bloggerek kollaborálnának influenszerekkel. 

De vajon jól teszik?

Aligha. Ebben az esetben újabb bizonyítékát látjuk annak, hogy a kemény munka és az egyedi ötletek kifizetődnek. Azok a bloggerek, akik a legtöbb cikkükben influenszerekkel működnek együtt, majdnem kétszer nagyobb valószínűséggel számolnak be jelentős eredményekről.

Hogyan terelnek a bloggerek forgalmat a cikkekikre?

Szinte minden blogger megosztja a tartalmait a közösségi médiában, ebben az idők során nem történt változás. A tartalomgyártók kétharmada használja a SEO-t és az emailt a cikk népszerűsítésére. Ezek az eszközök egyre népszerűbbek.

A fizetett promóció és az influencerekkel való együttműködés népszerűsége nőtt, majd visszaesett. Az influencerekkel való közös promóció népszerűsége jelentősen csökkent, ami azért meglepő, mert a korábbi kérdésekre adott válaszok egyértelműen azt mutatták, hogy ezek az együttműködések hatékonyak.

A tartalomgyártók figyelemmel kísérik az eredményeket az analitikában (GA4-ben)?

A rossz hír az, hogy még mindig nem minden tartalomgyártó tudja nyomon követni az eredményeit az analitikában. Öt bloggerből körülbelül 1 nem ellenőrzi vagy nem tudja ellenőrizni az Analyticset. Ők lesznek azok, akik a legkevesebb jelentős sikerről számolnak be a tartalmaik esetében. 

A válaszai alapján ezek közül néhányan korlátozott szerepkörrel rendelkező bloggerek. Ők közreműködők vagy tanácsadók, akiknek nincs hozzáférésük az Analyticshez. Vanak azonban olyanok, akik egyszerűen csak kommentekben és kedvelésekben reménykednek. Ez azért probléma, mert a leglátványosabb marketingmetrikák a legkevésbé fontosak.

Azok a bloggerek a legsikeresebbek, akik gyakrabban mérik a teljesítményt. Ők nagyobb valószínűséggel találnak összefüggéseket, iterálják és javítják a cikkeiket.

Mi működik a blogok esetében? – egy táblázat mind felett

Több millió cikket és videós anyagot találsz most  az interneten a tartalommarketingről. Azonban elég megnézned az alábbi táblázatot és könnyedén át tudod fordítani a stratégiát működő taktikai elemekre.

A diagram bemutatja azokat a blogolási szempontokat, amelyek a legnagyobb valószínűséggel (és a legkisebb valószínűséggel) korrelálnak a teljesítménnyel.

Tanulj a social media platformoktól!

A social media platformok dollármilliókat költenek arra, hogy megfejtsék, milyen igényeik és szokásaik vannak a felhasználóiknak. A tartalomgyártóknak tehát érdemes figyelemmel kísérni a social media trendeket (természetesen tisztában vagyunk vele, hogy a blog nem social media platform, azonban néhány alapszabályt érdemes eltanulnunk, hiszen a kutatás is bizonyítja, hogy a legjobban teljesítő blogokban és a közösségi média streamekben sok közös elem van.)

  • Többféle nézőpont: a legjobb blogoknál megjelennek az idézetek,  a közösségi streameknél pedig a kommentek.
  • Sok vizuális elem: mindkettőnek minden görgetési mélységben van jelen vizuális tartalma.
  • Videók: mindkettőben vannak beágyazott videók
  • Időszerűség: a top blogok naprakészek, a közösségi streamek aktuális posztok.
  • Hosszúság: a top blogok hosszúak, a közösségi streamek végtelen hosszúak.

Összefoglalás

Ahogy Rand Fishkin, a SparkToro alapítója mondja: “A legtöbb bloggernek át kell gondolnia, hogy mit jelent számára a „siker”. Két évtizeden át minden a forgalomról szólt. A Google, a Facebook, a Twitter, a LinkedIn, a Reddit és más oldalak közvetítettek forgalmat a blogcikkekre. 

A bloggereknek el kell fogadniuk az ezeken a platformokon zajló nulla kattintásos marketinget, és a blogjaikat arra kell használniuk, hogy kisebb, hűségesebb, elkötelezettebb követőket építsenek ki és szolgáljanak ki a tartalomszolgáltatás alternatív formáin (pl. részlegesen zárt prémium hírlevelek) és alternatív pénzszerzési módokon (pl. fizetett előfizetések, prémium hirdetések erősen célzott csoportoknak stb.) keresztül. Ahogy a felmérés válaszaiból is látható, a forgalomra és a forgalomnövekedésre való hagyatkozás ebben az új korszakban olyan, mintha árral szemben úsznál.”

A tartalomgyártóknak a jövőben is megfelelő energiát és időt kell fordítaniuk arra, hogy jó minőségű cikkeket publikáljanak. Minden hiedelemmel ellentétben a hosszú formátumok sikeressége vitathatatlan. Az AI által generált cikkeket pedig a jövőben is le fogják mosni az eredetiséget tartalmazó anyagok. 

Tartalomjegyzék

Kapcsolódó bejegyzések

blogolás

Így blogolnak ők

2024-es blogolási statisztikák: 11 év trendjei és tapasztalatai 1000+ bloggertől A tartalom a király! És arra kérünk, hogy ennek a…
TOVÁBB OLVASOM >>
jövő marketingosztálya: ai és ember

A jövő marketingosztálya: az AI és emberi vezetés harmóniája

A mesterséges intelligencia (AI) gyorsan az egyik legfontosabb technológiai eszközzé vált a modern üzleti világban, különösen a marketing területén. Az…
TOVÁBB OLVASOM >>
apollo.io

Apollo.io: adatvezérelt CRM, ami forradalmasítja az értékesítési folyamatokat

Az Apollo.io egy modern, adatvezérelt CRM platform, amelyet kifejezetten arra terveztek, hogy az értékesítési csapatokat hatékonyabbá tegye. Az automatizációs funkciók…
TOVÁBB OLVASOM >>