Miben tud segíteni egy PPC szakértő?

Miben tud segíteni egy PPC szakértő?

A PPC a “pay per click” rövidítése, és azokra a hirdetésekre használjuk, ahol kattintásonként fizetsz. Ez alapvetően egy licit rendszer, néhány példa Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads, Twitter Ads, stb..  A Google hirdetési rendszerében a képlet egyszerű, ott minden esetben akkor vonnak le a számládról, amikor valaki rákattint a hirdetésedre. A Facebook esetében egy kicsit árnyaltabb a kép, hiszen ott a kampánycéltól függ, hogy miért kapod a számlát. Ez többek között lehet hivatkozáskattintás, érkezési oldal megtekintés, megjelenés, vagy akár bejegyzésaktivitás is. 

A PPC szakértők abban segítenek neked, hogy a hirdetéseidből akár a Google, akár a Facebook felületén kihozzák a maximumot.

Min múlik a hirdetés sikeressége?

A rendszerek mára már annyira összetetté váltak, hogy nem elegendő a jó kreatív, vagy a jó szöveg, ennél sokkal többre van szükség. A hirdetési rendszerek kiválóan tudják támogatni az üzleti céljaidat, ha megfelelő struktúrában és technikailag profin vannak beállítva a fiókod. Az elvárt eredmények mellett a kampánystruktúrának igazodnia kell a rendszer működéséhez is, mert csak akkor fogsz tudni optimálisan dolgozni, ha figyelembe veszed az adott hirdetési rendszer elvárásait is.

Miben segít a PPC szakértő?

Ebben a cikkben most három nagy területtel kapcsolatban osztjuk meg a tapasztalatainkat, amelyek – ha a szakértő jól csinálja – sokat tudnak lendíteni a bizniszeden. Az egyik a PPC audit, a másik a PPC menedzsment, a harmadik pedig a PPC tanácsadás. A PPC audit során a bevont szakértő a már meglévő hirdetéseidet és fiókodat fogja átnézni és tesz javaslatot arra vonatkozóan, hogy hogyan lehetnél még eredményesebb. A PPC menedzsment során átadod a fiókod kezelését és a kampányaidat a szakember fogja kezelni. PPC tanácsadással pedig akkor juthatsz előrébb, ha elakadásod van, vagy szintet szeretnél lépni a hirdetéseid hatékonyságában.  Mindhárom megoldást választhatod bármely hirdetési fiókodra, vagy akár csak egyikre, vagy akár vegyítheted is ezeket.

De nézzük meg egy kicsit részletesebben, hogy mi történik az audit során, mit várhatsz el akkor, amikor külsősre bízod a kampányaid menedzsmentjét és hogy zajlik a tanácsadás.

A PPC auditról részletesen

A PPC auditról részletesen

PPC auditot akkor érdemes kérned, ha már működő fiókod van, és szeretnéd megtudni, hogy maximálisan kihasználod-e a lehetőségeket. Az auditot mindig olyan szakértő végezze, aki nem dolgozik aktívan a fiókodon, hiszen ő – jobb esetben – a kampányaiddal él, és előfordulhat, hogy már “nem látja a fától az erdőt” és nem veszi észre azokat a lehetőségeket, amiket érdemes lenne kihasználnod. 

A PPC audit:

  • Megmutatja a hirdetési fiók hibáit
  • Feltárja az eddig ki nem használt új lehetőségeket
  • Ismerteti a javaslatok elvégzésének hatását az eredményre
  • Dokumentálja a kiinduló állapotot

Egy jó audit számos lépésen megy keresztül, mire a dokumentációt a kezedbe foghatod. Ezek a lépések a következők:

  1. Hirdetési célok megértése:

A munkát érdemes személyes egyeztetéssel kezdeni, ahol az auditor megérti az üzleti céljaitokat, átlátja, hogy milyen eredményeket szeretnétek a hirdetésekből látni, megérti a célcsoportotokat, az üzleti környezetet és képet kap arról, hogy a hirdetési rendszer keretein kívül milyen mérhető teljesítményt kell figyelembe venni (pl.: leadekből sikeres lead, sikeres ajánlatadások értéke, mql és sql leadek),

  1. Fiók struktúra elemzése

Az auditor a üzleti célok megértése után megnézi, hogy a fiók struktúrális felépítése támogatja-e a kitűzött tervek elérését. Fontos kérdés, hogy az a kampányok leképezik-e az üzleti működést és célokat. A célok támogatása mellett fontos szempont, hogy úgy legyenek a kampányok felépítve, hogy a rendszerek működésének is megfeleljenek. 

  1. Fiók és kampánybeállítások

Az audit során kifejezetten a technikai beállításokra is érdemes hangsúlyt fektetni. A szakértő átnézi a geolokációs, eszköz és demográfiai céljaidat. Ezen a ponton kerül sor az ajánlattételi stratégia, a költségkeres és a konverziós eredmények szinergiájának fenntartására is. Megvizsgálásra kerül, hogy a beállított ajánlattételi stratégia a rendszer rendelkezésére álló adatokkal tud-e megfelelően működni, a konverziós események megfelelően kerültek-e beállításra, lehetőség van-e több adat gyűjtésére soft konverziók beállítása segítségével. 

  1. A hirdetéscsoportok beállítása

A kampányszint átnézése után a hirdetéscsoportok következnek. Itt az auditor arra keresi a választ, hogy a hirdetéscsoportok megfelelően vannak-e szétválasztva, támogatják, vagy hátráltatják egymást. A hirdetéscsoportok felülvizsgálatánál nézi át a szakértő a kulcsszavakat, és rendezi újra a csoportokat a keresési kifejezések mentén, illetve ad javaslatot új csoportok bevonására a kampányba. Fontos szempont lesz a hirdetéscsoportok száma is, hiszen a kampányszinten beállított büdzsének fedeznie kell az összes hirdetéscsoport kulcsszavainak teljesítményét.

  1. Hirdetések beállításai

Az audit során a szakértő alaposan átnézni a hirdetéseket. Olyan kérdésekre fog választ adni, mint például: megfelelően változatosak-e a hirdetések, milyen a hirdetési erejük és megfelelő számú hirdetés került-e fel a kampányokhoz.

  1. Landing oldalak

A landing oldalak fontos részét képezik a munkának, hiszen nem csak a felhasználók értékelik azt az oldalt, ahova a hirdetésekből érkeznek, de a Google és a Facebook számára is fontos, hogy a landing oldal releváns legyen, és képezzen összhangot a hirdetésekkel.  A relevancia mellett a landing oldalaknál a szakértő választ ad az alábbi kérdésekre is:

  • az oldalak technikai szempontból jól működnek-e? (például megfelelő-e a sebesség)
  • az oldalakon található űrlapok megfelelően működnek-e?
  • a mérések rendben lefutnak-e és a rendszer megkap minden szükséges adatot az optimalizáláshoz?
  • megfelelő számú oldallal működnek a hirdetése, vagy szükség lehet további oldalak kialakítására

Problémák az audittal kapcsolatban

Az audit fontos és hatékony eszköz, azonban van néhány kényes terület, ahol a szakértő munkája is elcsúszhat. 

  • Bizonyosodj meg róla, hogy érti az üzleti céljaidat. Ha a szakértő nem kérdez az elérni kívánt eredményekről, nem beszélget veled az üzletedről, akkor nem fogja tudni ezeket leképezni a hirdetési fiókban sem, így kizárólag általános javaslatokat fog tudni adni. 
  • Előfordulhat olyan eset, hogy az auditor nem látja át a fiók működését, a kampányok célját és azt, hogy az egyes hirdetések hogyan hatnak egymásra. 
  • Információ hiányában feltételezésekkel él, és azok alapján teszi meg a javaslatait, amely szintén teljesen féreviheti a hirdetéseidet.
  • Fontos megjegyezni, hogy az auditok sokszor egy értékesítési tölcsér első lépései, és a szakértő az auditot követően hosszú távú megbízásra számít, így hajlamos eltúlozni az esetleges hibák és hiányosságok hatásait vagy épp az általa javasolt módosítások várható hatását az eredményekre.

Egy jól sikerült audit kétféle kimentellel záródhat. Előfordulhat, hogy minden gondos felülvizsgálat ellenére sem talál a szakértő problémákat a fiókodban, így nem tud olyan javaslatokat tenni, amelyekkel tovább növelheted a teljesítményt. Ez lehet jó hír, hiszen megerősítést nyersz, hogy mindent jól csináltál. Ebben az esetben érdemes a PPC mellett más platformok és eszközök optimalizálására helyezni az erőforrást. De be kell vallanunk, a munkánk során ilyennel ritkán találkozunk. 

A másik eset, hogy olyan javaslatokat kapsz, amelyekkel a hirdetéseid hatékonyabbak lesznek, jobb eredményeket és több bevételt hoznak neked. Fontos, hogy az auditor nem fogja elvégezni a szükséges beállításokat, azt majd vagy neked, vagy a PPC menedzserednek kell megtennie. 

A PPC menedzsment részletei

Miben tud segíteni egy PPC szakértő?

Ha PPC menedzsert (vagy PPC ügynökséget) választasz, akkor rábízod a hirdetéseid kezelését. Ő fog javaslatot adni a kampányok felépítésére vonatkozóan, megírja a szövegeket és elkészíti, vagy briefeli a kreatív tartalmat. Ezt követően rendszeresen optimalizálja a hirdetéseidet, szükség esetén cseréli a szövegeket és a kreatívokat, új célzásokra, kulcsszavakra és kampánytípusokra tesz javaslatot.

A hirdetések kiszervezését akkor ajánljuk:

  •  ha van megfelelő mennyiségű hirdetési büdzséd. Alapesetben azt javasoljuk, hogy add ki a feladatot, ha  kampánymenedzsment díjának legalább kétszerese áll rendelkezésedre a hirdetések finanszírozására.  Ha ennél kevesebb, akkor érdemes átgondolnod a PPC tanácsadást és megfelelő időközönként (6-12 hónap) a PPC auditot
  • ha nincs megfelelő tudásod, vagy erőforrásod a hirdetéseid kezelésére
  • ha szeretnél szintet lépni a vállalkozásodban, ehhez viszont átgondoltabb hirdetési stratégiára, és gondos kampánykezelésre van szükség, amire a te cégedben már nincs kapacitás

Természetesen mind a Facebook, mind a Google hirdetéseidet kiszervezheted, de PPC menedzserek kezelhetik a Linkedin, a Twitter, a TikTok vagy akár a YouTube hirdetéseket is. A menedzsment alapjai ugyanazok minden platform esetében.

Mire számíthatsz a PPC menedzsment során?

  1. A szakértő megérti a vállalkozásod működését, átbeszélitek a céljaitokat, meghatározzátok a közösen elérni kívánt eredményeket.
  2. A PPC menedzser lekutatja a témádat, megnézi, hogy mit és hogyan hirdetnek a legfontosabb versenytársaid. 
  3. Javaslatot ad a fiókstruktúra kialakítására, beállítja a technikai alapokat
  4. Felépíti a kampányokat, a megfelelő célzásokkal, kreatívokkal, szövegekkel és releváns kulcsszavakkal
  5. Folyamatosan menedzseli a kampányokat. Figyelemmel kíséri a licitstratégiát, optimalizálja a célzást és a hirdetésszövegeket, ha szükséges, akkor változtat a kampányok felépítésén is. Teszteli a különböző kreatívokat és hirdetésszövegeket, célzásokat és elhelyezéseket. 
  6. A kampánymenedzser feladata a mérés és a folyamatos ellenőrzés is. A mérés arra szolgál, hogy pontos képed legyen a hirdetések teljesítményéről és az általuk generált eredményekről, illetve arról, hogy  megtérül-e a kampányokra fordított összeg. 
  7. A PPC szakértővel érdemes leülnöd és átbeszélned, hogy mennyi pénz jut egy konverzióra, segíteni fog neked abban, hogy ezt a konverziós költséget hogy tudod kiszámítani
  8. Kérj tőle rendszeres riportot, amelyből pontos képet kapsz a munkájáról. A riportolási igényedet szintén egyeztessétek, mert az árazásban fontos szempont lesz.

Hogyan válassz PPC menedzsert?

A piac tele van szakértőkkel, de megtalálni a számodra megfelelőt majdnem olyan, mintha tűt keresnél a szénakazalban. Nem akarunk megijeszteni, inkább adunk néhány tippet, amik megfogadásával nem veszel majd zsákbamacskát!

Fontos a tapasztalat és a minősítés

Kérdezd meg, hogy milyen régóta foglalkozik a szakmájával, és rendelkezik-e az adott hirdetési rendszer által kiadott minősítésekkel. Fontos, hogy önmagukban a minősítések nem jelentenek biztosan jó szakmai színvonalat, ehhez még számos tényezőnek teljesülnie kell. 

Referencia!

Kérj referenciát, és ne sajnáld az időt arra, hogy esetleg telefonon fel is keresed a szakértő volt vagy jelenlegi ügyfeleit. Annak, akivel szívesen dolgoznak, nem lesz ellenvetése atekintetben, hogy megadja azoknak a cégeknek az elérhetőségét, ahol már bizonyított.

Rendszeres egyeztetés

Nem vagyunk hívei a felesleges megbeszélésnek, de bizonyos rendszerességgel le kell ülnöd a kampánymenedzsereddel. Ezeknek az egyeztetéseknek a célja a korábban meghatározott feladatok utánkövetése, az eredmények áttekintése és az információátadás. A tapasztalataink azt mutatják, hogy a közös munka elindulásakor a megbeszélések akár heti rendszerességűek is lehetnek, de a gyakoriság az idő előrehaladásával csökken. 

Mennyibe kerül a PPC menedzsment?

A PPC menedzsment a legtöbb esetben havidíjas szolgáltatás. Az árak nagyon szórnak a piacon, 40 000 Ft-tól több százezer forintig mindenféle ajánlattal találkoztunk már. Természetesen az árazás attól is függ, hogy mennyi feladat lesz a hirdetési fiókoddal, milyen gyakran kell új kampányokat építeni, mennyi hirdetést kell menedzselni, milyen rendszerességgel szeretnél megbeszélést tartani, vagy riportot kapni.

Az ügynökségek az áraik kialakításakor azt a szempontot is figyelembe veszik, hogy mekkora méretű ügyfelekkel szeretnének együtt dolgozni. 

Mire figyelj

Mindenképp legyen gyanús, ha az ügynökség vagy a szakértő nagyon alacsony összeget (10 000-20 000 Ft-ot) kér el a kampánymenedzsmentért. Ebben az esetben szinte borítékolható, hogy nem lesz megfelelő gondossággal kezelve a fiókod.

PPC tanácsadás

A PPC tanácsadás során a tanácsadó nem kér tőled előzetes információkat, hanem a megbeszélés során mentek át közösen az egyes pontokon. A tanácsadás célja lehet az elmúlt időszak elemzése, a következő időszak céljainak meghatározása, illetve egy-egy olyan elakadás feloldása amivel sem te, sem a PPC menedzsered nem boldogultok. 

PPC tanácsadás

Több olyan helyzet is van, amikor a PPC tanácsadás jelenti a konkrét megoldást:

  • ahogy már a PPC menedzsment esetében is írtuk, van olyan helyzet, amikor a fiókod mérete még nem indokolja szakértő folyamatos bevonását. Ilyenkor érdemes bizonyos időközönként (például kéthavonta) leülni egy tanácsadóval, és átnézni az addigi eredményeidet, meghallgatni a javaslatait és az ő útmutatásai szerint tovább haladni
  • a rendszer nagyon gyorsan változik, időről időre új kampánytípusokkal, a korábbinál eltérő optimalizációs lehetőségekkel találkozhatsz. Ha te kezeled a fiókodat és szeretnéd a tudásod naprakészen tartani, akkor is fordulj tanácsadóhoz
  • előfordulhatnak olyan speciális problémák, elakadások, amit sem a PPC menedzsered, sem pedig te nem találjátok a megoldást. Ilyenkor egy tanácsadó sokat segíthet abban, hogy hatékonyan és eredményesen tudjatok tovább haladni.

Egy PPC tanácsadás során – többek között – az alábbi kérdésekre kaphatsz választ:

  • PPC platformok általános bemutatása
  • Google Ads fiók audit
  • Facebook Ads fiók audit
  • Éves PPC stratégia tervezés
  • Szöveges, képes és videós kreatív tervezés
  • Fiók letiltások, irányelvek
  • Google Shopping tervezés, feed management
  • Google Merchant Center hibajelenségek és megoldásaik
  • Riportok, elemzések
  • Egyedi PPC problémák

Mennyibe kerül egy PPC tanácsadó?

A tanácsadás a legtöbb esetben óradíjas szolgáltatás. A szakértők elég nagy sávban határozzák meg a díjaikat, találkoztunk már 15 000 Ft-os és 100 000 Ft-os óradíjjal is. Fontos megjegyezni, hogy az ár nem minden esetben tükrözi a hozzáértést, így a tanácsadás előtt érdemes referenciákat kérni.

A fizetett hirdetések könnyen adhatnak szárnyakat a vállalkozásodnak, de ugyanolyan könnyen lehetnek pénznyelők is. Nem érdemes a sikert a szerencsére bízni, hiszen a szolgáltatások között biztosan találsz olyat, amire pont szükséged van.

Tartalomjegyzék

Kapcsolódó bejegyzések

keresési cél

Keresési cél felhasználása a SEO-ban és tartalomfejlesztésben

A digitális világban, ahol a tartalom mennyisége folyamatosan növekszik, létfontosságú, hogy a vállalkozások (különösen azok marketing szakemberei) mélyebben megértsék, hogyan…
TOVÁBB OLVASOM >>
active campaign

Ezért lesz a barátod az Active Campaign

E-mail marketinget folytatni majdnem minden iparágban és kereskedelmi területen érdemes - erről számtalan cikkben adtunk már számot. Az owned, azaz…
TOVÁBB OLVASOM >>
shopreter vs unas

Webshop-motorok harca: Shoprenter vs. Unas

Megoszlanak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy ha bérelhető webshop motort szeretnél használni, melyik a legjobb. Ma két hazai versenyzőt, a…
TOVÁBB OLVASOM >>