Hogyan találj és válassz jó ügyfeleket?

ügyfél

A jó ügyfelek motiválttá tesznek és kiszámíthatóságot garantálnak neked és a csapatodnak. Ha megtalálod azokat a partnereket, akikkel hosszú távon kiváló együttműködést tudsz kialakítani, akkor biztonságosan tudsz működni, nem lesz rajtad folyamatos “értékesítési kényszer”. Ehhez azonban egyrészt meg kell találni az ideális partnereidet másrészt pedig olyan kereteket kell kialakítani a munka során, ami lehetővé teszi a jó kapcsolat kialakítását.

Nem csak az a fontos, hogy találj ügyfeleket, hanem az is, hogy a számodra megfelelő ügyfeleket találd meg.  Ha olyan projekteken dolgozol, amiben sikereket érsz el, eredményes vagy és még az emberi kapcsolatod is megfelelő az ügyfeleddel, akkor félig már nyert ügyed van. Ebben a cikkben néhány gyakorlati szempontot találsz annak érdekében, hogy olyan partnereid legyenek, akikkel igazán élmény a közös munka.

Bár a cikket eredetileg marketinges kollégáknak írtuk, ha szolgáltatóként dolgozol, érdemes neked is elolvasnod! Biztosak vagyunk abban, hogy te is hasznos információkal gazdagodsz.

Milyen a jó ügyfél?

Ez talán az első és legfontosabb kérdés. Egy szakértő számára azok a jó ügyfelek, akik hosszú távú, eredményorientált együttműködésre képesek. 

1. Kommunikatív és támogató

A jó ügyfelek nyitottan és őszintén kommunikálnak feléd, és nem csak kiadják neked a munkát. Akkor fogtok tudni jól együtt dolgozni, ha folyamatosan kommunikáltok egymással. Ezek a beszélgetések nem csak az ügyfél érdekét szolgálják, neked is könnyebb dolgod lesz, ha képben vagy a vállalkozással.

2. Megvan köztetek a kölcsönös bizalom

Az igazi ügyfél bízik a szakértelmedben és nem kérdőjelezi meg a tudásod. Te pedig a lelkiismeretes munkával rászolgálsz erre a bizalomra. Ez az alapja annak, hogy feszültségmentesen tudjatok együtt dolgozni. 

3. Tisztességesek és korrektek vagytok egymással

A bizalom mellett a korrektség az egyik legfontosabb bástya az üzleti kapcsolatokban. Ügynökségként mindig tisztán kell kommunikálnod a munkád eredményét. Szólj, ha a határidővel kapcsolatban elakadásod, vagy problémád van és jelezd, hogy mire van igényed az együttműködésben. Ügyfélként pedig ismerd el a választott szakértőd tudását és becsüld a munkája értékét.

4. Értékteremtésre fókuszáltok 

A tapasztalataink azt mutatják, hogy azok az ügynökség-ügyfél kapcsolatok működnek jól, ahol mindkét oldal az értékteremtésre koncentrál. A jó ügyfél hajlandó befektetni a marketingstratégiába és nem rövid távú feladatokban, hanem a hosszú távú eredményességben gondolkozik. Nem ugrál a témák között, hanem elfogadja, hogy megfelelő időráfordítással érhettek csak célba. Lépésről-lépésre, tudatosan halad előre és ezen az úton támaszkodik a te szakértelmedre, tapasztalatodra.

5. Rugalmas és nyitott a változásra

A jó ügyfelek rugalmasak és nyitottak arra, hogy a piac változó igényeihez igazodjanak, új eszközöket és csatornákat próbáljanak ki. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy fejjel megy a falnak, és minden megjelent “marketing varázseszközt” azonnal, teljes erőbedobással be akar vezetni a folyamatba. Pontosan tudja, hogy a hirtelen döntések nem támogatják a hosszú távú stratégiát és akkor érdemes új dologba vágni a fejszét, ha a már megkezdett csatornák a lehető legjobb eredményeket hozzák.

6. Nem zárkózik el a visszajelzésektől

Ahhoz, hogy a kapcsolat megfelelően működjön, elégedett legyen az ügyfél és az ügynökség is, rendszeres visszajelzésekre van szükség. Az ügyfél részéről atekintetben, hogy milyen terveket, új ötleteket szeretne megvalósítani. A részedről pedig fontos a folyamatos visszacsatolás az eredményekről, mert az ügyfeled azok alapján fog tudni megfelelő döntést hozni.

7. A célhoz elegendő költségvetéssel rendelkezik

Nincs bosszantóbb annál, mint hogy irreális elvárásokat támaszt feléd az ügyfél. Az ő oldaláról pedig nincs bosszantóbb helyzet, mint hogy leígérik neki a csillagokat, végül pedig nem történik semmi. Pedig már az első beszélgetések során kiderül, hogy az ügyfél rendelkezik-e a céljainak megfelelő költségvetéssel. Az, hogy elég büdzséd van, nem csak az eredményességet garantálja, hanem a nyugodt, problémamentes együttműködést is.

Hol találhatod meg a tökéletes ügyfeledet?

Nem fogunk meglepetést okozni, ha te ügynökségként ügyfeleket szeretnél, akkor pontosan ugyanazokon a lépéseken kell keresztül menned, mint minden más cégnek. Mit jelent ez pontosan?

1. Készíts ügyfélprofilt

A csapból is a buyer persona folyik, marketingesként pedig pontosan tudod, hogy milyen nagy jelentősége van annak, ha tudod, ki az ideális ügyfeled. Tudni fogod, hol találhatod meg őket, milyen problémákkal küzdenek és milyen üzenetekre fogékonyak a leginkább. Az ügyfélprofil kialakítása során vedd figyelembe:

  • a cég méretét – vannak olyan ügynökségek, akik egyéni vállalkozókkal egyáltalán nem foglalkoznak, mások viszont kifejezetten velük szeretnének dolgozni. Vizsgáld meg, hogy a te ügynökségednek szakmailag, pénzügyileg és emberileg milyen cégméret az, ami ideális.
  • jelöld ki az iparágat – biztosan nektek is vannak olyan témáitok, amivel szívesen foglalkoztok. Érdemes azokból az ágazatokból ügyfeleket választani. Az együttműködésetek így gördülékeny és sikeres lesz.
  • határozd meg, hogy adott témákban milyen hirdetési büdzsé a minimális elvárásod – ha gyakorlott marketinges vagy akkor vannak tapasztalataid arról, hogy milyen költés mellett tudsz eredményeket szállítani. Légy reális magaddal szemben, és tűzz ki olyan büdzsét, amire tényleg szükséged van. Később még hálás leszel ezért a lépésért.
  • zárj ki – nyugodtan határozd meg azok körét is, akikkel semmiképp sem szeretnél együtt dolgozni. Az elutasítás oka bármi lehet. Ha például környezetvédő vagy és zöld projektekkel foglalkozol, akkor talán nyilvánvaló, hogy nem fogsz elvállalni egy műanyag palackos üdítőitalt. Vagy ha vegán vagy, nem fogsz együtt dolgozni egy vadásztársasággal. Vállald fel a kizárásokat és bátran tartsd magad hozzájuk.

2. Találd meg azokat a csatornákat, ahol az ideális ügyfeleid vannak

Ez is egy általános marketinges tanács, de hidd el, megéri vele foglalkozni, különben rengeteg időt és energiát fektetsz majd feleslegesen az ügyfélszerzésbe. Ha a te ideális ügyfeled női vállalkozó, akinek induló webshopja van, akkor hiába mész drága üzleti közösségekbe, hiába veszel részt drága konferenciákon akár kiállítóként is, nem fogsz velük találkozni. Ehelyett jobban jársz, ha Facebook csoportokban, Linkedinen keresel.

3. Kommunikálj és kommunikálj!

Megint nem fogunk újat mondani, de azt javasoljuk, hogy kerüld el a nyomulós csak értékesítés célú kommunikációt. Sokkal inkább eredményes stratégia, hogy segítesz. Ne vesztegesd a célcsoportod idejét átalánosságokat puffogtató, rövid blogcikkekkel, olyan tartalmakat készíts, aminek az olvasása után azt érezhetik, hogy nem volt hiába eltöltött idő, hogy esetleg olyat olvastak, amit másnál nem. Ezekkel a cikkekkel igazi szakértőként fognak kezelni és ha segítségre van szükségük, hozzád fognak fordulni. 

4. Segíts!

Általános jelenség sajnos, hogy egy-egy kérdésre, főleg marketing szakmai csoportokban, hogy 1-1 kérdésre a kommentelő szakértők jelentős része nem ad választ, hanem rögtön értékesíteni kezdi saját szolgáltatását. Ez egyszerűen izzadságszagú. Ha valaki kérdez valamit, amire neked van válaszod, akkor segíts neki. Ne féltsd a tudásod megosztani, ezekkel a kérdésekkel nem komplett stratégiát várnak tőled. A segítség pedig mindig kifizetődő.

Ügyfélszerzés csatornái

Az ügyfélszerzés csatornái is erősen függnek attól, hogy ki lesz a célcsoportod. A teljesség igénye nélkül felsorolunk most neked pár platformot, ahol te is nagy eséllyel megtalálhatod az ideális ügyfeledet.

Online hirdetések

A legkézenfekvőbb megoldás, ha digitális marketing ügynökségként te is az online térben kezdesz el hirdetni. De ha most körbenézel az ügynökségi hirdetések között, akkor a leggyakrabban olyan ígéretekkel találkozol, mint például: “megduplázzuk az eredményeidet”, “hatékony hirdetéseket futtatunk”, vagy “teljesen levesszük rólad a marketing terhét”. Ugye te is érzed, hogy ezek az üzeneteket túl nagyot ígérnek, unalmasak és sok esetben igazi bullshitek. Ha online hirdetsz, akkor hirdess értékes blogcikkeket, esettanulmányokat. Bizonyítsd a szakértelmedet és az elkötelezettséged a szakma iránt.

Üzleti találkozók, networking

Számos üzleti klub közül választhatsz, ahova nem csak tagként, hanem vendégként is elmehetsz. Érdemes legalább egyszer megnézned egy ilyen üzleti találkozót közelebbről. Ha pedig ez nem áll közel hozzád, akkor építs szakmai kapcsolatokat konferenciákon, szakmai rendezvényeken, mert a network még a 21. században is az egyik legnagyobb megtartó erő.

Ajánlások

Ha már vannak olyan ügyfeleid, szakmai kapcsolataid, akikkel kiválóan dolgozol együtt, mindketten boldogok vagytok a közös munkával, kérd meg őket, hogy ajánljanak tovább. Az ajánlást sose bízd a véletlenre. Kérj, adj érveket és kövess után.

Szakmai, online csoportok

Erről már fentebb olvashatsz, hogy miként érdemes választanod Facebook csoportot és hogy kommunikálj ott. Nem ismételjük magunkat a karakterszámok növelése érdekében 🙂

Szakmai rendezvények és konferenciák

Mindannyian tudjuk, hogy hazai konferenciára nem az előadások kiváló színvonala miatt járunk, hanem a networking miatt. Amikor megtelik a Lurdy, az előadásokon vannak a legkevesebben. A folyóson viszont több érdekes szakmai vitát folytathatunk. Kiállítóként viszont akkor érdemes részt venni ezeken az eseményeken, ha a célcsoportod van jelen. 

digitális marketing ügynökség

Így kezd el a közös munkát

Amint meg van az ügyfél, aki tökéletesnek tűnik számodra itt az idő, hogy megkezdjétek a közös munkát. Ahhoz, hogy ne feleslegesen tedd az idődet és az energiádat egy-egy projektbe tarts be néhány egyszerű szempontot. Ennek segítségével időt, pénzt és energiát takaríthatsz meg.

Ne feledd, az időd egy jelentős részét munkával töltöd, így fontos, hogy olyan kollégákkal vedd körbe magad, akikkel örömmel dolgozol együtt. Talán apróságnak tűnik, de ha folyamatosan frusztrált, ideges és demotivált vagy, az nem csak a szakmai munkádat húzza keresztbe, de a személyes fejlődésedet is. Így szerintünk a legfontosabb, hogy meglegyen köztetek a kémia.

Mielőtt elköteleződsz, mindenképp legyen személyes kontaktod a leendő ügyfeleddel. A legfontosabb dolgok felméréséhez elég egy online találkozó, de lássátok egymást és beszéljetek egymással – ebben az esetben ne csak telefonon. A személyes interakció nagyon sok mindent elárul. Látni fogod a leendő ügyfeled kommunikációs stílusát, el tudod dönteni, hogy hosszú távon tudsz-e, akarsz-e vele együttműködni. 

Fontos, hogy tudjatok egymással kommunikálni, értsétek, hogy mit mondd a másik. Egymás kommunikációs stílusát elfogadjátok és tudjatok vele azonosulni. Természetesen nem mellékes az sem, hogy az alap szimpátia meglegyen köztetek. Az ügyfél-ügynökség kapcsolat ebből a szempontból teljesen olyan, mint egy kollegális viszony. 

A második fontos lépés a megfelelő együttműködés kialakításához az, hogy pontosan tisztázzátok egymás felé az elvárásaitokat és a munkakapcsolat részleteit. Kérd akár írásban is az ügyfeledtől, hogy mi az, amit a közös munka során elvár tőled és gondold át, hogy ez mennyire illeszkedik a saját határaidhoz. Mondunk egy példát. Ha te nem tudsz hatékonyan, vagy nem szeretsz telefonon egyeztetni, akkor ezt jó előre tisztázni és megtalálni azt a kapcsolattartási formát, ami mindkettőtök számára komfortos. Ha ezeket a jelentéktelennek tűnő részleteket jó előre tisztázzátok, sok kellemetlen meglepetéstől kímélitek meg magatokat a későbbiekben.

A pontos elvárásokat nem csak az együttműködés operatív részleteire, de a feladatokra vonatkozóan is érdemes jó előre meghatározni. A digitális marketing szerteágazó terület, így fontos, hogy pontosan lássátok, hogy melyek azok a teljesítendő dolgok, amiket tőled várhat az ügyfeled. 

Tisztázzatok olyan alapkérdéseket, mint:

  • milyen gyakran kommunikáltok személyesen, vagy telefonon
  • melyik kommunikációs csatorna lesz számotokra az ideális
  • mennyi idő alatt fogsz reagálni a partnered kéréseire, kérdéseire
  • melyik feladatot milyen határidővel és milyen sorrendben fogod teljesíteni
  • az ügyfeled mennyit és milyen határidővel fizet neked.

A harmadik szintén kritikus pont a pénzügyekkel kapcsolatos és ez talán a legnehezebb. Akkor lesztek egyensúlyban, ha úgy érzitek, hogy mindkettőtöknek megéri anyagilag a közös munka. Az ügyfeled biztos abban, hogy megfelelő időt szánsz a vállalkozására és olyan eredményeket hozol, amiért megéri neki veled dolgozni. A pénzügyekkel kapcsolatos kérdés marketingesként téged is érint. Ha túl olcsón vállalsz projekteket, akkor előfordulhat, hogy arra kényszerülsz, hogy többet vállalj, mint amennyit időben el tudsz végezni. Ez pedig frusztrációhoz, kapkodáshoz, elégedetlen ügyfélhez és a végén kiégéshez vezet.

Azt javasoljuk, hogy úgy alakítsd ki az áraidat, hogy neked is megérje foglalkoznod az elvállalt projekttel. Így maradsz motivált, így tudsz megfelelő időt és energiát fektetni a munkába és így lesznek hosszú távú projektjeid.

Fektess különös hangsúlyt a pénzügyi fegyelem kialakítására. Ha a munkát becsülettel elvégezted, akkor nem kérdés, hogy azt az ügyfelednek időben ki kell fizetnie. Ne hagyd, hogy ebben csúszás legyen, mert könnyen komolytalanná válhatsz az ügyfeled szemében. Tudjuk, hogy nem mindig könnyű új ügyfelet találni, de komoly red flag a nem időben fizetés. Azon túl, hogy neked csökken a motivációd, egyre kevésbé fogod komolyan venni a projekted, az ügyfeled részéről a tisztelet és komoly együttműködési szándék teljes hiányát jelzi. 

Természetesen, ha az ügyfél egyszer-egyszer jelzi, hogy problémába ütközik a számlád kifizetésével kapcsolatban, az még nem jelent problémát. Azonban, ha szó nélkül folyamatosan probléma van a fizetési fegyelemmel, akkor lépned kell.  Azt javasoljuk, hogy ebben a kérdésben légy kategórikus és a harmadik jelentősebb csúszás után egyszerűen bontsd fel a szerződést.

A feladatok meghatározása mellett egyeztesd a pénzügyi célokat is. Határozzátok meg a büdzsét és mindig kérdezz rá a megtérülési elvárásokra. A tapasztalataink azt mutatják, hogy a legtöbb cégnek fogalma sincs arról, hogy mennyi pénzt kell keresnie egy adott termék vagy szolgáltatás értékesítésén, viszont ez a te munkádat is nehezíti. Ha nincsenek megtérülési elvárások, akkor nem tudsz normálisan hirdetéseket optimalizálni, sőt továbbmegyünk,  a továbblépési lehetőségeket sem fogod tudni jól meghatározni. Ez pedig folyamatos elégedetlenséghez és a kapcsolat megromlásához vezethet.

seo kpi

Az alapokon túl – a jó kapcsolat hosszú távú titka

Az alapok megteremtése után rengeteg munkát kell beletenned abba, hogy a kialakított kapcsolat stabil, mindkét fél számára kielégítő maradjon. Ehhez nem csak addig kell jófejnek, együttműködőnek és szakmainak lenned, amíg meg nem történik a szerződéskötés. 

A közös munka során érdemes folyamatos odafigyeléssel és gondoskodással foglalkoznod az ügyfeleiddel – ezért (is) kérj el annyi munkadíjat, hogy neked is megérje. Vedd figyelembe, hogy amikor elvállalsz egy projektet, akkor számítanak rád. Ezen túl van még néhány olyan pont, ami hozzájárulhat a  sikeres együttműködéshez.

Kommunikáció és transzparencia

Nyitott és őszinte kommunikációra van szükség az ügyfél és az ügynökség között. Az ügyfélnek értenie kell, hogyan működik a marketing, és az ügynökségnek meg kell osztania az eredményeket és az előrelépést. Ez nem lesz letudható egy automatikusan generált riporttal. Szánj időt az eredmények értelmezésére és megosztására, mert ne feledd, az ügyfeled ezek alapján fog tudni stratégiai döntéseket hozni a vállalkozásával kapcsolatban.

Projektmenedzsment és határidők betartása

A megbízhatóság és a projektidők betartása növeli az ügyfél bizalmát. A határidők betartásán – főleg egy KKV esetén – nagyon sok múlik. Gondolj csak bele, késel néhány napot egy kampánybeállítással, akkor pénzt veszel ki a megrendelőd zsebéből. A határidők betartása és a pontos projektmenedzsment elengedhetetlen azért, hogy ne veszítsetek fókuszt, tovább tudjatok haladni és 

Proaktív javaslatok

Ne csak az ügyfél kéréseire reagálj, hanem proaktívan is tegyél javaslatot arra, hogy milyen plusz eszközöket, csatornákat, lehetőségeket vonjatok be. Ez mutatja az ügyfél iránti elkötelezettséged és ennek a segítségével folyamatosan biztosíthatod a szakmai szaktudásodról.

Kríziskezelés és rugalmasság

Az egészen nyilvánvaló, hogy az üzleti életben adódnak váratlan helyzetek. Gondolj csak a járványra, vagy a háborúra. Érdemes ezekben a helyzetekben rugalmasan alkalmazodnod és akár a szerződéses kereteken túl is az ügyfél segítségére lenned. A gyors, hatékony és támogató reakciók ilyen esetekben tovább mélyítik a bizalmat és a munkakapcsolatot.

Red flagek az együttműködés során

A red flagek olyan intő jelek, amik figyelmeztetnek arra, hogy az ügyfeleddel való kapcsolatod romlóban van, vagy hiába van meg a kezdeti kémia, hiába tekintetek mindketten csillogó szemekkel a jövőbe, a mindennapok azt igazolják, hogy a munkakapcsolatotok sosem lesz felhőtlen.

Érdemes ezekre a jelekre figyelni és időben reagálni rájuk. Az első lépés mindig a nyitott és őszinte kommunikáció. Rakd ki bátran az asztalra, hogy mik azok, amik megnehezítik az együttműködést. Ha pedig végképp reménytelennek tűnik a helyzet, akkor érdemes mihamrabb abbahagyni a közös munkát.

Talán ez erősnek hangzik, de gondolj bele, mennyi bosszúságtól, kellemetlen perctől és csalódástól kíméled meg magad, ha időben lezársz egy olyan üzleti kapcsolatot, amivel hosszú távon úgysem leszel elégedett. Az így felszabadult idődet inkább használd arra, hogy olyan ügyfeleket keresel, akikkel tényleg sikeresen tudsz dolgozni.

De mik lehetnek ezek az intő jelek egy ügyfél-ügynökség kapcsolatban?

Kommunikációs problémák

Ha folyamatos problémátok van a hatékony kommunikációval, az mindenképp megoldandó feladat. Rendszeresen nem kapsz választ a kérdéseidre, nem tartjátok be a megbeszélt találkozókat, úgy érzed, hogy folyamatosan elbeszéltek egymás mellett, akkor itt az ideje a cselekvésnek. A kommunikációs problémákat megoldani a legnehezebb feladat, hiszen pont azzal van a gond, ami a megoldás is lehetne. Ez pedig nem csak a munkád minőségére fog kihatni, hanem a motiváltságodra, a szabadidőt minőségére és a többi ügyfeleddel való kapcsolatodra is. Lépj időben!

Folyamatos változások és instabilitás

Hiába beszéltek meg hétfőn valamit, szerdán már egy teljesen más irányba szeretne lépni az ügyfeled. A stratégia csak papíron és a fejekben létezik, de még véletlenül sem tartjátok magatokat hozzá. Mindamellett elvárás, hogy ehhez a szélkakas viselkedéshez te is minden erőddel asszisztálj. Könnyen belátható, hogy így nem csak nehéz dolgozni, de szinte lehetetlen eredményeket szállítani. Ha ezzel találod szembe magad, kommunikálj határozottan és mindenképp írásban. Legyen meg a feladat listád az adott időszakra és ne térj el tőle. Emellett próbáld meg megértetni az ügyfeleddel, hogy a folyamatos kapkodás és irányváltoztatás nem hogy hozzásegítene titeket a hatékony és sikeres munkához, pont hogy pénzt vesz ki saját zsebéből a koncepció nélküli feladatkiosztással.

Rendszeres elégedetlenség

Úgy érzed,hogy a lehető legjobban végzet a munkádat, a tudásod legjavát a projektbe raktad, az ügyfeled mégis folyamatosan elégedetlen? Itt az ideje a kérdéseknek! Kérd meg, hogy határozza meg pontosan, hogy mi az elégedetlenség oka, milyen eredmények nem felelnek meg a várakozásainak és pontosan mit szeretne. Ezeket vessétek papírra, és ha szükséges később térjetek vissza hozzá. Vigyázz, mert ez a helyzet jelentős hatással lesz a mentális egészségedre. Folyamatosan kevésnek érezni magad, kritikákkal szembesülni nem jó, értéktelennek és szakmaiatlannak fogod magad érezni. Itt is lépj időben, mert ezek a tényezők kiégéshez, mentális problémákhoz vezetnek, és nem csak a problémás ügyfeleddel fog megromlani a kapcsolatod, hanem a többi projektet is kidobod az ablakon. 

Folyamatos ellenőrzés

Az együttműködésetek kezdetekor lefektettétek a szabályokat, meghatároztátok a pontos feladatokat és kijelöltétek az elérni kívánt eredményeket. Teszed a dolgod, a megbeszélt időközönként megfelelő riportokat és visszajelzést adsz, az ügyfeled mégis folyamatosan ellenőriz, beavatkozik a munkádba. Ez nem csak a hatékonyságot és a kreativitást befolyásolja, hanem jelentősen visszavesz az elkötelezettségből és a motivációból is. 

Mondunk egy konkrét példát. Az ügyfeled azzal bízott meg, hogy kezeld a Facebook hirdetési fiókját. Jóváhagyta a hirdetési stratégiát, a szöveget és a kreatívot is, te elindítod a hirdetéseket. Majd, amikor visszalépsz a fiókba azt látod, hogy az ügyfeled megállított hirdetés csoportokat, elindított más hirdetéseket, szóval belenyúlt a munkádba. Gondold végig, ezek után hogy fogsz tudni felelősséget vállalni a saját területedért. 

Ebben az esetben azt javasoljuk, hogy az első ilyen alkalommal beszéljetek újra, mondd el egészen nyíltan, hogy ez miért probléma. A második alkalommal azonban már nyugodtan bontsd fel a szerződést. Szinte biztos, hogy nem lesz nyugodt és kiegyensúlyozott a kapcsolatotok. 

Összefoglalás

Az, hogy milyen emberekkel veszed körbe magad a magánéletedben és a munkád során hatással van a teljesítményedre, a hangulatodra, az egészségedre. Helyezz nagy hangsúlyt az ügyfeleid kiválasztására, és gondolkodj bennük hosszú távon. Ne az legyen a cél, hogy minél több céggel dolgozz együtt, hanem hogy minél hosszabban. Egy új ügyfél üzletének, piacának, működésének, célcsoportjának megtanulása mindig több időt, energiát igényel, mint hogy fenntarts és működtess egy jó kapcsolatot. Ha ezt tartod szem előtt boldogabb ügyfelekkel, kiegyensúlyozottabb nappalokkal és nyugodtabb éjszakákkal leszel gazdagabb.

Tartalomjegyzék

Hasonló cikkek