Így válassz digitális marketing ügynökséget webshopodnak

Így válassz digitális marketing ügynökséget webshopodnak

A marketing kiszervezése komoly döntés. A megfelelő digitális marketing ügynökség kiválasztása befolyásolhatja a céged jövőjét. Nem csak felvirágoztathatja a vállalkozásodat, de akár csődbe is vihet. Szánj időt és energiát a megfelelő külsős marketinges kiválasztására. A cikkünkben ahhoz adunk most segítséget, hogy biztosabb kézzel találj rá az álommarketingesedre.

Digitális marketing ügynökség bevonása

Ha igazán őszinték akarunk lenni, akkor már a webshopod indítása előtt érdemes leülnöd egy marketingessel, aki segít neked az ötleted validálásában. Ez ugyan kezdeti költséget jelenthet, de egy jó tanácsadó sokszorosan megéri az árát. A webshop üzleti tervében érdemes már az elejétől marketinges szakértő költségével számolnod. A profi szakember segíteni fog neked abban, hogy felvirágoztasd az üzleted.

Külsős marketingest mindenképp érdemes bevonnod akkor, ha cégvezetőként te végzed a marketing tevékenység legnagyobb részét. A külsős ilyenkor segít abban, hogy visszakapd a fókuszt és valóban azzal foglalkozz, amihez értesz. Több időd marad a fejlesztésre, a csapatod motiválására vagy újabb partnerkapcsolatok építésére.

Ha már van belsős marketingesed, akkor is érdemes külsősben is gondolkoznod. Egy friss szem új ötleteket, új szempontokat hozhat be a cégedbe. Ráadásul a marketing tanácsadók és kivitelezők több céget láttak már, az ott szerzett tapasztalatukat pedig eredényesen kamatoztathatják a te vállalkozásodnál. Ilyenkor fontos, hogy a belső csapatod ne veszítse el a motivációját és működjön együtt a külsősökkel. Egyenes és egyértelmű kommunikációval ideális helyzetet teremthetsz, a munka pedig gördülékeny és hatékony lesz.

Házon belül kezdd a munkát!

Mielőtt nekifogsz a digitális marketing ügynökség keresésének érdemes házon belül megtenni néhány nagyon fontos dolgot és egyeztetni a belsős csapattal. Az első és legfontosabb annak tisztázása, hogy miért szeretnétek a marketing tevékenységet külsősre bízni. A partner megbízásának a célja lehet az, hogy új ötleteket hozzon, képezze a belsős marketinges kollégákat, vagy az, hogy mindenki, aki nem marketingesként ezzel a területtel foglalkozott, visszakapja a fókuszt. A külsős bevonásának célját érdemes egyértelműen kommunikálnod. Biztosítsd a csapatodat arról, hogy továbbra is számítasz rájuk. 

A második fontos, eldöntendő kérdés, hogy milyen feladatokat szeretnél kiszervezni és ehhez milyen tudással, tapasztalattal rendelkező szakembert keresel. Ha úgy döntesz, hogy a teljes marketing tevékenységed kiszervezed, akkor jobban jársz, ha egy komplex digitális marketing ügynökséget keresel, aki házon belül rendelkezik minden számodra szükséges tudással. Ha csak részfeladatokra keresel segítséget – például a social media oldalaid kezelésére, vagy a PPC hirdetésekre – akkor jó választás lehet számodra egy freelancer is. 

A feladatokat határold jól körül, mert ez nem csak biztonságot ad a belső csapatnak, de javítja a hatékonyságot és sikeres együttműködést garantál. Ha például a social media oldalaid kezelését adod ki külsősnek, akkor legyenek meg a lépések. Ki készíti a témavázlatot, ki írja a posztokat, ki készíti a kreatívokat, ki posztolja ki a felületekre, ki az, aki a kommenteket és a bejövő üzeneteket kezeli. Ezzel az egyértelmű feladatleosztással elkerülheted a félreértéseket és azt is, hogy a külsős és a belsős csapat egymásra mutogasson.

A harmadik szempont, amit mindenképp beszéljetek át, hogy hogyan tervezitek az együttműködést a külsős szakértővel. Milyen információkat adtok át nekik, milyen rendszerességgel terveztek megbeszélést, milyen csatornákon adjátok át a szükséges adatokat és információkat. 

A negyedik feladatod, hogy legyél pontosan képben a számaiddal. Tudd, hogy mekkora költségvetésed van az egyes kampányokra, feladatokra. És tudd azt is, hogy milyen árréssel dolgozol, mert ez fogja neked azt megmutatni, hogy a hirdetések, az email kampányok, az esetleges kedvezmények valóban megérik-e neked. A PPC ügynökség nehezen fog tudni hatékonyan dolgozni abban az esetben, ha nem tudja, mennyi megtérülést kell hoznia a hirdetéseinek. 

Hol keress szakértőt?

Ha már eldöntötted, hogy kiszervezed a marketingedet, nincs más feladatod, mint megtalálni a megfelelő partnert. Egyszerűnek hangzik igaz? Mondunk neked néhány csatornát, amit érdemes lesz használnod, és adunk néhány szempontot ahhoz is, hogy kitől érdemes ajánlatot kérned.

1. Keress online!

A marketing ügynökségek és freelancerek természetesen szinte mind jelen vannak az interneten. A Google-ben és a social mediában is rengeteg találatod lesz, pillanatok alatt találsz 100 fölötti számban marketingest. Viszont itt a figyelmedbe ajánlunk egy alapszabályt, nem mindig az a marketing ügynökség lesz a legmegfelelőbb a számodra, aki a leghangosabban kommunikál. Látogasd meg a weboldalukat, olvass bele a blogjukba, nézd meg a referenciáikat. Ha olvasod a cikkeiket, akkor figyelj arra, hogy mennyire általánosságban szólnak, vagy mennyire érzed azt, hogy már akár egy cikk elolvasása után is releváns információval, tudással lettél gazdagabb.

2. Kérj ajánlást!

Cégvezetőként biztosan te is talákoztál olyan ismerős vállalkozásokkal, akiknek sikeres a marketing tevékenységük. Bátran kérj tőlük ajánlást a szakértőkkel kapcsolatban.

3. Vegyél részt üzleti fórumokon!

A különböző üzleti klubok jellemzően olyan szakértőket engednek a tagjaik közé, akik bizonyítottak. A felvételi eljárás során validálják a tevékenységüket, a folyamataikat és a munkájuk minőségét. Ha – akár csak vendégként – csatlakozol egy ilyen üzleti klubhoz, akkor ott nagy eséllyel kapsz ajánlást a megfelelő szakértőre vonatkozóan. 

Ajánlatkérés és az ajánlat értékelése

A kutatás után a rengeteg cég közül válassz ki néhányat – legalább 3-5 céget – akivel aztán felveszed a kapcsolatot és ajánlatot kérsz tőlük. A cégek számát szűkítheted úgy, hogy még ajánlatkérés előtt egy bemutatkozó beszélgetést kérsz tőlük. Itt rögtön láthatod azt, hogy ki az, aki szimpatikus számodra, és ki az, akivel biztosan nem szeretnél együtt dolgozni. 

Azoktól, akik mellett leteszed a voksod kérj írásos ajánlatot. Az ajánlatkérésben kérj információkat a cégről:

  1. Kérd meg őket, hogy mutassák be részletesen az ügynökséget, milyen régóta, milyen szakértőkkel és milyen elvek mentén dolgoznak.
  2. Írjanak a referenciájukról. Fontos, hogy leinformálható referenciákat kérj, és ha egy pillanatra is elbizonytalanodsz, ne habozz felvenni velük a kapcsolatot. 
  3. Kérj részletes leírást a szolgáltatásaikról és a számukra vállalható határidőkről. Fontos kérdés, hogy mikor tudjátok elkezdeni a közös munkát, mi az a határidő, amikorra az ügynökség fel tud készülni a témádról és teljes erőbedobással el tud kezdeni dolgozni. 
  4. És természetesen kérj árakat. Fontos, hogy hangsúlyozd, hogy a különböző szolgáltatások külön kerüljenek beárazásra, így az ajánlat átlátható és könnyen értelmezhető lesz.

Ahhoz, hogy a marketing ügynökségek megfelelő ajánlatot tudjanak készíteni és sem téged, sem őket ne érje meglepetés, érdemes egy részletes briefet készíteni a számukra. A brief legfontosabb elemei az alábbiak:

  1. A te céged, terméked és szolgáltatásod bemutatása
  2. Mik a legfontosabb céljaid, milyen marketingstratégiával dolgozol
  3. Ki a célközönséged? 
  4. Kik a versenytársaid?
  5. Milyen marketing tevékenységed van jelenleg, milyen csatornákat használsz?
  6. Milyen eredményeket szeretnél elérni?
  7. Milyen határidőket vársz el az ügynökségtől
  8. Mennyit szeretnél hirdetésre és a különböző csatornákra költeni?
  9. Hogy képzeled el az együttműködést? (fontos információ, hogy milyen rendszerességgel szeretnél megbeszélést tartani a digitális marketing ügynökség képviselőjével)
  10. Milyen elvárásaid vannak a külsős szakértővel szemben.

A brief ugyan plusz feladat lesz számodra, de a későbbiekben jelentősen megkönnyíti a munkát, hiszen te is és az ügynökség is pontos képet kap a közös munkáról. Elkerülheted azt is, hogy rejtett költségekkel találkozz, vagy a digitális marketing ügynökség járjon rosszul, ezért hanyagul kezelje a projektedet.

Az ajánlatkérés után adj néhány napot a szakértőknek arra, hogy megfelelő részletességű választ állítsanak össze számodra. Ha az előzetes megbeszélésen az ügynökség lelkesnek bizonyult és biztosított arról, hogy szeretne veled dolgozni, akkor is szüksége lesz néhány napra az ajánlat összeállításához. 

Az ajánlat értelmezéséről mindenképp tartsatok tisztázó megbeszéléseket és a felmerült kérdéseidet tedd fel bátran.

Red flagek a szerződéskötéskor

Sajnos nem tudunk azzal bíztatni, hogy hátradőlhetsz, ha megvan a számodra ideális digitális marketing ügynökség, mert a szerződéskötés során még mindig kieshetnek csontvázak a szekrényből. Tartsd szem előtt, hogy az ördög mindig a részletekben rejlik, és olvasd át alaposan a szerződést.

A legkritikusabb pont a határozott idő kikötése a szakértők részéről. Az ügynökségek egy része akkor kezd el veled dolgozni, ha meghatározott ideig (fél év, egy év) garantáltan nála maradsz. Ezzel alapjaiban nincs semmi baj, hiszen a hosszú kiválasztás után biztosak vagyunk abban, hogy te is hosszú távú együttműködésben bízol. Fontos azonban, hogy a szerződés tartalmazza azt, hogy milyen esetekben mondhatod fel azonnali hatállyal a szerződést. Ezek a pontok pedig legyenek egzaktan megfogalmazottak.

Mondunk egy konkrét példát. Az ügynökség a határozott idejű szerződésben vállalja, hogy havonta négy blogcikket átad a számodra. Ha ez nem valósul meg, akkor legyen lehetőséged kilépni a vállalásból, büntetlenül. 

A szerződéskötéskor szintén tisztázzátok, hogy ki fog a fiókotokon dolgozni. Az ügynökségek nagy részénél nem az végzi az operatív munkát, akivel tárgyalsz. Kérj pontos információt arról, hogy ki fogja végezni a munkát, és neki milyen képzettségei, szakmai tapasztalata van. 

Összefoglaló

A digitális marketing ügynökség kiválasztása nem egyszerű feladat, de talán a cikkünk megerősített abban, hogy érdemes rá időt és energiát szánnod és minden lépést alaposan átgondolnod. A legfontosabb lépések még egyszer:

  • Ne hagyd ki a belső munkát! Az egyenes kommunikáció a hatékony együttműködés alapja.
  • Nézz szét a piacon és vedd fel a kapcsolatot több céggel is.
  • Beszélj a potenciális partnerekkel, akár többször is.
  • Készíts részletes briefet és kérj részletes ajánlatot.
  • Olvasd el alaposan a szerződést.

Ha további segítségre van szükséged, keress minket bizalommal.

Tartalomjegyzék

Kapcsolódó bejegyzések

apollo.io

Apollo.io: adatvezérelt CRM, ami forradalmasítja az értékesítési folyamatokat

Az Apollo.io egy modern, adatvezérelt CRM platform, amelyet kifejezetten arra terveztek, hogy az értékesítési csapatokat hatékonyabbá tegye. Az automatizációs funkciók…
TOVÁBB OLVASOM >>
keresési cél

Keresési cél felhasználása a SEO-ban és tartalomfejlesztésben

A digitális világban, ahol a tartalom mennyisége folyamatosan növekszik, létfontosságú, hogy a vállalkozások (különösen azok marketing szakemberei) mélyebben megértsék, hogyan…
TOVÁBB OLVASOM >>
active campaign

Ezért lesz a barátod az Active Campaign

E-mail marketinget folytatni majdnem minden iparágban és kereskedelmi területen érdemes - erről számtalan cikkben adtunk már számot. Az owned, azaz…
TOVÁBB OLVASOM >>