Marketing ügynökség vagy szabadúszó marketinges? Ezek alapján válassz!

marketing ügynökség vs freelancer

Te hány digitális marketing ügynökség hirdetését látod egy nap?

Az online marketing érdekes, színes és jövedelmező pálya, így egyre többen választják. A cégek pedig felismerik, hogy hiába van marketing szemlélettel megáldott vezetője, a feladatok annyira sokrétűek, hogy akkor lesz eredményes a marketing tevékenység, ha megfelelő kezekbe adják.

A szakértők és a marketing ügynökségek közül választani nem könnyű. Ebben a cikkben olyan szempontokat adunk a kezedbe, amelyek figyelembe vételével könnyebben találhatod meg a számodra megfelelő szakembert, vagy csapatot.

Szervezd ki a marketinged!

kiszervezett marketing

A marketinged kiszervezése több szinten is történhet, attól függően, hogy most hol tartasz a munkába. Elsőként vegyük sorra azokat a szinteket és területeket, amelyeket egy-egy szakértő vagy marketing ügynökség kezébe adhatsz.

Nagyon fontos, hogy bármilyen módon is szervezed ki a tevékenységedet, a teljes marketinget nem engedheted el, de magasabb szintre emelheted. A minimum az lesz, hogy folyamatosan egyeztetsz az ügynökséggel és a szakértővel a céljaidról

Csak speciális feladatok kiszervezése

Ha eddig cégtulajdonosként mindennel te foglalkoztál, vagy ugyan van belső marketingesed, de nem tud érdemben mindennel foglalkozni, akkor megfelelő út lehet néhány feladatot szakértő kezébe adni.

PPC kiszervezése

A fizetett hirdetéseid akkor fognak megfelelően működni, ha olyan szakember kezébe adod a menedzselésüket, aki naprakész tudással rendelkezik a Facebook és a Google hirdetési rendszereiben. A hirdetések kiszervezése nem jelenti azt, hogy neked, vagy a marketinges kollégádnak nem kell többet foglalkozni a témával. A marketing ügynökség vagy a szakértő akkor tud sikereket elérni a vállalkozásodban, ha pontosan érti az üzletedet, tisztában van a céljaiddal, tudja, hogy mikor, milyen termékbevezetéseket, promóciókat tervezel.

Ahhoz, hogy a maximális teljesítményt tudd kihozni a hirdetéseidből folyamatos kommunikációra van szükség. A kommunikáció mellett érdemes a szemléleteden is változtatni és a marketingre, mint befektetésre gondolni. Azt javasoljuk, hogy a fő irányvonal ne a fix büdzsé meghatározása legyen, hanem gondolkodj megtérülésben és egészen addig emeld a költéseket, amíg olyan profitot realizálsz, amilyet elvársz. Ebben is a segítségedre lesz a PPC-s kolléga.

Social media kommunikáció

Ha eleged van már abból, hogy nem tudod mit és mikor posztolj a közösségi média felületeidre, akkor érdemes megbíznod egy ezzel foglalkozó szakértőt. A posztok kiszervezése is több szinten történhet. Rábízhatod másra a teljes kommunikációt, képekkel, videós tartalommal együtt, de dönthetsz úgy is, hogy a vizuális tartalmat továbbra is te adod a felületeidre. Amikor irányt választasz, azt gondold át, hogy a posztjaid mennyire fognak rólad szólni, mennyire tartalmaznak belső információkat.

Szövegírás, blogcikkek

A landing oldalaid szövegezését és a blogcikkek elkészítését szintén önállóan ki tudod szervezni. A kulcsszókutatás és a témák átbeszélése továbbra is közös feladat lesz. A blogcikkeket akkor fogadd el, ha értéket adnak, konkrétumokat tartalmaznak, olvasmányosak és jól tördeltek.

SEO menedzsment

A Google organikus találati listáján előre kerülni a céged hosszú távú érdeke. A SEO menedzsment összetett feladat, több olyan részterületet ölel fel, ami mindegyike speciális tudást igényel. A technikai optimalizálás a honlapod állapotát méri fel és olyan módosításokat végez majd, amelyek segítségével a honlapod gyorsabb, hatékonyabb és eredményesebb lesz. A tartalmi optimalizálás segít neked abban, hogy milyen cikkeket, aloldalakat írj, milyen kulcsszavakat helyezz a fókuszba annak érdekében, hogy minél előkelőbb helyet foglalj el a google keresési listájában.

Email marketing

Az email marketinget több szinten is kiszervezheted. Kiadhatod csak a szövegírást, csak a technikai részt, csak a rendszeres hírleveleket, de akár egy teljes automatizmus építését is. Ha a hírlevél kiküldését is külső szakértőre szeretnéd bízni, minden esetben győződj meg arról, hogy ismeri az általad használt hírlevélküldő rendszert.

A fenti felsorolás még nagyon sok részfeladattal egészülhet ki. Találsz külön szakértőt a weboldalad karbantartására, vagy akár a Google Cégem fiókod kezelésére is. A lényeg, hogy ilyenkor valóban részfeladatot fogsz kiszervezni. Tehát, ha leszerződsz valakivel arra, hogy például kezelje a hirdetéseidet, akkor ő nem fog social media tanácsadást adni, vagy olyan feladatokat elvégezni, ami nem tartozik szorosan a hirdetéskezeléshez. Bár ez egyértelműnek tűnik, hidd el, találkoztunk már olyan partnerséggel, ahol egyre szélesebb körűvé vált az elvárás az idő előrehaladtával.

A stratégia ebben az esetben továbbra is a te kezedben marad, viszont minden olyan kollégával érdemes megosztanod, aki a vállalkozásodon dolgozni fog. Így mindenki pontosan látni fogja a célt és a sarokpontokat, amikkel nem csak a munkájukat könnyíted meg, de az eredményeik is jobbak lesznek.

Amikor a marketinged minden elemét kiszervezed

Dönthetsz úgy is, hogy a marketinged minden elemét kiszervezed. Ilyenkor érdemes egy olyan csapatot választanod, ahol megvan minden kompetencia a feladat elvégzéséhez. Ha több szabadúszót, vagy ügynökséget bízol meg, akkor a projektmenedzsment rád hárul, a különböző kollégák közti megfelelő információáramlást neked kell biztosítanod. Enélkül hamar kudarcba fog fulladni a munka, a kiszervezés pedig pénznyelővé válik.

Érdemes tehát olyan megoldást keresned, ahol egy emberrel kommunikálsz – legyen az egy szabadúszó csapat, vagy egy marketing ügynökség. Ebben az esetben ő teljesen át fogja látni a folyamatokat, kihasználja a különböző területek közti szinergiát és a lehető leghatékonyabban szervezi a munkát.

Freelancer – ki az, és miért bízz benne?

szabadúszó marketinges

A freelancer, más néven szabadúszó olyan szakértő, aki jellemzően egyedül dolgozik. Nincsenek alkalmazottai, ha csapat van mögötte, akkor ők is jellemzően freelancerek és csak bizonyos projektekre, vagy feladatokra kötnek időszakos szövetséget.

Mire figyelj, amikor freelancert bízol meg?

A freelancerek jellemzően egyedül dolgoznak. Ha velük szerződsz, akkor számításba kell venned, hogy ők is emberek. Előfordulhat, hogy betegek lesznek, vagy olyan nehézségekbe ütköznek, ami miatt problémás lehet egy-egy határidő betartása. Természetesen ez megfelelő munkaszervezéssel kiküszöbölhető, de a váratlan helyzetekre érdemes neked is felkészülnöd. Ennek egyik módja, hogy időben adod ki a feladatokat, és nem vársz azonnali megoldásokat. Ha sok a vállalkozásodnál a random, vagy nagyon sürgős feladat, akkor nem biztos, hogy a szabadúszó lesz számodra az ideális megoldás.

Ha freelancerrel szerződsz, akkor biztos lehetsz benne, hogy ugyanazzal a kollégával fogsz dolgozni, akivel az előzetes beszélgetéseket lefolytattad. Nem futhatsz bele olyan helyzetbe, hogy a szakértői értékesítést követően egy junior gyakorol majd a PPC fiókodon, vagy egy kevésbé képzett kolléga írja meg az anyagaidat.

A szabadúszók sem polihisztorok. Legyél óvatos az olyan hirdetésekkel kapcsolatban, ahol mindent egy kézből kínálnak. A digitális marketing feladatok olyan széles körűek, a rendszerek olyan gyorsan változnak, hogy gyakorlatilag lehetetlen minden részterület szakértőjévé válni.

Freelancer – mikor válaszd?

A freelancerek általában specialisták. Tehát, ha csak bizonyos feladataidat szeretnéd kiszervezni, akkor kiváló választás lehet egy szabadúszó. Természetesen vannak olyan kolllégák, akik több területen is kiemelkedő tudással rendelkeznek, de senki sem polihisztor. Mindenképp intő jel lehet egy olyan hirdetés, amikor egy szakértő szeretné elvállalni a teljes marketinged kivitelezését.

A freelancerek általában olcsóbbak, mint a marketing ügynökségek, mert van egy csomó költség, ami őket nem terheli. Ráadásul, mivel csak vele leszel kapcsolatban így megspórolod például az account menedzser költségét is. Így kiváló választást jelentenek akkor, amikor a céged még nincs abban a bevételi fázisban, hogy minden marketing feladatot kiszervezz.

A szabadúszók motiváltak. Elkötelezettek a munkájuk iránt és ahhoz, hogy a bevételi szintjüket fent tudják tartani, folyamatosan fejlődniük kell.

Marketing ügynökségek

A marketing ügynökségeket talán nem is kell magyaráznunk. Olyan cégek, akik komplex marketing szolgáltatást vállalnak, több kollégával dolgoznak együtt, így jó esetben minden részfeladatra van specialistájuk. A közös munkátok során a kapcsolatot egy projektmenedzser fogja veled tartani, házon belül ő fogja felosztani a feladatokat, és az eredményeikről is az account menedzsertől fogsz kapni összefoglaló tájékoztatást.

A marketing ügynökségek esetében

  • nem az a kolléga fogja elvégezni az operatív munkát, akivel az első megbeszéléseket folytattad. Még az is lehet, hogy sosem fogsz beszélni azzal a munkatárssal, aki a kampányaidat menedzseli, vagy a szövegeidet írja.
  • ha az ügynökségen belül megfelelő a kommunikáció és a kollégák valódi szakértői a saját területeiknek, akkor eredményesen és jól fogtok tudni együttműködni
  • az ügynökségen belül több munkatárs is foglalkozik majd a cégeddel, így ha bármelyik kiesik (beteg lesz, esetleg máshova megy dolgozni) a működésben nem lesz fennakadás
  • számolj azzal, hogy a marketing ügynökségek lassabban fognak reagálni a kéréseidre, mint a freelancerek. Az ügynökségek esetén több kézen megy keresztül a feladat, így értelemszerűen az átfutási idő is több lesz

Milyen szempontok szerint válassz és hogy dolgozz együtt a szakértővel?

Már ismered a szabadúszókat és a marketing ügynökségeket, mégsem tudod, hogy neked ki lenne a megfelelő? Adunk még egy kis segítséget a megfelelő választáshoz:

Mindenképp kérj referenciát!

Bárhol is akadtál össze a leendő marketingeseddel, mindenképp kérj referenciát. Ne ragaszkodj ahhoz, hogy saját iparágadban gyakorlott legyen. A marketing szabályai, a kreativitás és a jó ötletek nem kötődnek iparághoz. Sőt! Az etikus marketingesek nem is fognak vállalni konkurens cégeket. A referencia viszont ellenőrizhető és témába vágó legyen (tehát, ha szövegírást szervezel ki, akkor kérj szövegírással kapcsolatos példamunkákat). Viszont ne kérj olyan adatokat, amiket rólad sem szeretnéd, hogy kiadjanak (például ne kérj információkat bevételi adatokról)

Ne engedd el a marketinget!

Bármelyik megoldást is választod, fontos, hogy továbbra is aktívan dolgozz a céged marketingjén. Bizonyos feladatokat természetesen elengedhetsz, de a fejlődés ütőeréről nem veheted le a kezed. Ha új szolgáltatást tervezel, akciókat, promóciókat találsz ki egyeztesd a neked dolgozó kollégáiddal, mert így fogod tudni a legtöbb eredményt kihozni a vállalkozásodból. Téves az a beidegződés, hogy a kiszervezett feladatok haladnak maguktól, és neked többet nem kell foglalkoznod ezzel.

Fő a bizalom!

Bármelyik megoldást is választod, fontos, hogy bízz a szakértőben. Onnantól kezdve, hogy kiadtad a feladatot, te már ne nyúlj bele. Ne indíts hirdetéseket, ne állíts meg kampányokat. Ha bármivel elégedetlen vagy, azt kommunikáld, de ne csináld meg a kolléga helyett. Számolj azzal, hogy a legtöbb külső marketinges azonnal felmondja a szerződést, ha belenyúlsz például a hirdetési fiókokba. Ennek az oka egészen egyszerű. A szakértő csak a saját munkája után tud felelősséget vállalni.

Briefből dolgozni bárki tud!

Az együttműködésed a marketinges kollégákkal akkor lesz eredményes, ha nem csak az általad megadott brief alapján dolgoznak, de új ötleteket is hoznak. Az ügynökséges és a freelancerek, ha jók, akkor jelentős tapasztalattal rendelkeznek, sok kampány és marketing stratégia ment már át a kezük között. A jó kolléga az így szerzett tudást és tapasztalatot becsatornázza a te vállalkozásodhoz is, ötletekkel és különböző szempontokkal segítik a munkádat.

Riportolás és értékelés

Minden hónapban legalább egyszer egyeztess a marketingeseddel. Nézzétek át, hogy mely tevékenységek milyen eredménnyel zárultak, tanuljatok a sikerekből és a hibákból is. Ezeken a megbeszéléseken tudjátok egyeztetni a következő lépéseket is.

Mennyibe kerül a marketinged kiszervezése?

Erre első megközelítésben egy igazi marketinges választ fogunk adni: attól függ. Az árat jelentősen befolyásolja, hogy mennyire komplex feladatot bízol majd rá az általad választott szabadúszóra vagy marketing ügynökségre. Közelítsük meg az árkérdést inkább egy kicsit más szempontból:

Van-e olyan, hogy túl drága?

Igen, van. Minden túl drága, ami a vállalkozásod rövid és hosszútávú céljait nem építi. Ha a hirdetéseid nem térülnek meg, akkor a szakértő drága lesz, akkor is, ha csak minimális havidíjat kér el a munkájáért cserébe.

A másik oldalról viszont, ha a marketinges kolléga segítségével több nyereséged lesz, akkor bármennyit is kér el, az nem lesz drága.

Van-e olyan, hogy túl olcsó?

El kell szomorítsunk! Van bizony. Gondolj egy kicsit a számok mögé. A szabadúszóknak és a marketing ügynökségeknek is az a céljuk, hogy megfelelő bevétellel rendelkezzenek. Ha egy 25- 30 000 forintos árajánlatot kapsz a PPC fiókjaid kezelésére, vagy a social media posztjaid elkészítésére, akkor számolj utána, hogy vajon ahhoz, hogy valaki megfelelő bevétellel rendelkezzen az akit megbízol, ezen az áron még mennyi ügyfelet kell vállalnia. Várhatóan olyan számot fogsz kapni, aminél könnyen belátható, hogy valószínűleg nem lesz megfelelő idő és figyelem fordítva a vállalkozásodra.

Tapasztalataink szerint hosszú távon a legolcsóbb megoldás válik a legdrágábbá. A nem gondosan kezelt fiókok, az el nem készült anyagok jelentős bevételkiesést okozhatnak, ráadásul gátolnak abban, hogy hatékonyan fejlődjön a vállalkozásod.

A jó szakértő megsokszorozhatja a céged eredményeit. Egy rossz döntés azonban nem csak közvetlen anyagi károkat tud okozni, hanem az elvesztegetett idő miatt jelentős versenyhátrányt is szenvedhetsz.

Tartalomjegyzék

Hasonló cikkek