Az e-mail, ami egy olyan ember postaládájába érkezik, aki saját maga adta meg az elérhetőségét, mert kíváncsi arra, amit küldenél neki, valószínűleg az egyik legolcsóbb és leghatékonyabb módja a célközönséged közvetlen elérésének. Ezért ha épp online marketingstratégiát tervezgetsz, az e-mailt ki ne hagyd, mert szuper eredményeket hozhat. Adunk pár tippet, mire érdemes figyelni!
Kezdjük egy találós kérdéssel. Facebook- vagy Insta-oldala, TikTok- vagy YouTube-regisztrációja ma már óriási számú felhasználónak van, de mi az az online elérhetőség, ami még több embernek van? Hát persze: az e-mail-cím. A fenti platformokra még csak regisztrálni sem tudnánk, a legtöbb okostelefonnal pedig a bekapcsoláson kívül semmire nem mennénk e-mail-cím nélkül. Szinte egyidős az internettel, és hiába lett azóta számtalan kommunikációs csatorna, az e-mail tartja magát.
A Facebook-, Instagram- és egyéb hasonló oldalaidon amúgy is csak bérlő vagy. (Bármikor emelhetik a bérleti díjat, vagyis a hirdetési költségeket, és hiába is szeretnéd, nem fogsz tudni elérni a követőidhez. Az „egycsatornás” kommunikáció hosszú távon egyébként sem kifizetődő, és nem is biztonságos.) Az e-mail-listád ezzel szemben a tiéd.
Ezek a legfontosabb okai annak, hogy az e-mailt nemhogy nem szabad leírni, ha online marketingeszközökről van szó, hanem egyenesen ki kell emelni. Ráadásul nagyon gazdaságos, és mivel a feliratkozók érdeklődők / a vásárlóid / ügyfeleid, meglehetősen pontosan célzott is.
1. Aknázd ki az email marketing lehetőségeit!
Az email marketing tehát nem old school marketingeszköz. Amikor a vállalkozásod online marketingstratégiáját tervezgeted, jusson eszedbe:
Az e-mail, ami célzottan egy olyan ember személyes postaládájába érkezik, aki saját maga adta meg az elérhetőségét, mert kíváncsi arra, amit küldenél neki, a lehető legolcsóbb és egyúttal leghatékonyabb módja a célközönséged közvetlen elérésének.
Egy online hirdetéssel ellentétben az e-mail addig ott marad a levelek között, ameddig a címzett nem csinál vele valamit. Persze az is előfordulhat, hogy olvasatlan kitörli, de egy figyelemfelkeltő, izgalmas tárggyal/címmel el tudod érni, hogy ne ez történjen. Ha pedig megnyitja, remélhetőleg elolvassa, jó esetben a benne lévő linkre is rákattint, még jobb esetben megnézi az új blogposztodat, egy akciós termékedet, egy ajánlatodat, vagy bármit, amire a linkkel irányítottad a figyelmét.
2. Adatbázis-építés: az e-mail-cím érték, becsüld meg, de használd is!
Fontos, hogy amikor csak lehetőséged van rá, kínálj e-mail-feliratkozási lehetőséget a honlapodon látogatóidnak. Hatékonyabb, ha ez nem pusztán egy „iratkozz fel”, hanem valamilyen klassz előnyhöz is juthatnak azzal, ha megadják neked az e-mail-címüket. Kedvezménykupont kapnak, letölthetnek ingyenesen egy kiadványt, vagy olyan tartalmakat érhetnek el, amiket máshogyan nem.
Ezek a lead magnetek (amit a kicsit utálatosan hangzó csaliként fordítottak magyarra, de természetesen szó sincs megtévesztésről vagy bármilyen etikátlan eszközről) hasznos, érdekes, a cég profiljába vágó dolgok kell, hogy legyenek. A feliratkozó várni fogja, örülni fog neki, és remélhetőleg szívesen megnézi majd a többi e-mailt is, ami a cégedtől érkezik.
Ha pedig már van egy adatbázisod, használd is arra, amit a marketingstratégiádban megterveztél: e-mail-kampányra fel! (Ajánlatok, új blogposztok népszerűsítése, akció, online előadás regisztráció stb.) De persze nem kell egyedül megbirkóznod ezzel, vegyél igénybe email marketing szolgáltatást, bízd profikra.
3. Fektess nagy hangsúlyt az adatvédelemre!
Egy cég nem tárolhatja és használhatja fel semmilyen módon olyan személyek adatait, akik nem önkéntesen adták át azokat, vagy nem egyeztek bele, hogy a meghatározott célokra (esetünkben hírlevelek vagy marketing célú e-mailek küldésére) felhasználhassák elérhetőségüket.
Ahogy a személyes adataid felhasználásáról kizárólag te rendelkezhetsz, ez minden látogatód / vásárlód / ügyfeled esetében így van. Az adatkezelés, adatvédelem (GDPR) komoly dolog, és nem csak azért, mert büntetéseket kockáztat egy cég, ha könnyelműen jár el. Tényleg mindannyiunk érdeke, hogy vigyázzunk ügyfeleink ránk bízott személyes adataira.
4. Ne vásárolj címlistákat, nem éri meg!
Az etikus marketing és a GDPR-téma mellett fontos érv az e-mail-listák vásárlása ellen a hatékonyság kérdése is. Emlékszel még talán, hogy az analitikai ügynökségekről szóló korábbi cikkünkben volt szó a szórólapokról. Egyik legnagyobb hátrányuk, hogy nem csak azoknak nyomják a kezébe, akiket jó eséllyel érdekel az adott termék vagy szolgáltatás, hanem mindenkinek. A szórólapok mennek a kukába, a vevő meg nem jön.
Persze azért a nagy számok törvénye működhet bizonyos körülmények között (tévé-, rádióreklámok például), de az email marketing esetében felesleges erre építeni. Sőt, egyenesen káros is, hiszen olyanokat bombázunk az e-mailjeinkkel, akik azt sem tudják, hogy került hozzánk az e-mail-címük. Tömegesen fognak leiratkozni, és annak az esélye is megnő, hogy hirtelen fennakad a címünk a spamszűrőkön. Kéretlen levelet ne küldj senkinek, kontraproduktív.
A SPAM egy húskonzerv, kábé a löncshúskonzervhez hasonlítható. 1970-ben a Monty Pythonnak volt egy jelenete: a kávéházi menü minden ételéhez adtak spamet, akár kérte a vendég, akár nem. Mellesleg egy csapat viking ismételgeti a kávézóban: spam, spam, spam… az egyik vendég meg azt, hogy ő nem szereti a spamet… Innen ered állítólag, hogy a spam kifejezés elterjedt az olyan elektronikus levelekre, amiket nem kértünk, mégis kapunk, gyakran idegesítően ismétlődnek, és olyan dolgokkal vannak tele, amik nem is érdekelnek minket.
5. A tárgy, a gyakoriság, a tartalom rutin kérdése, de kell egy jó szoftver!
Kommunikálj folyamatosan a feliratkozóiddal. Az a céged profiljától függ, milyen gyakran tudsz (releváns tartalmú) e-maileket küldeni, de ne hanyagold el a vásárlóidat / olvasóidat. Ennek a kiegyensúlyozása nem megy egyik napról a másikra, de nem is kell egyedül kitalálnod mindent. Erre vannak az email marketing szolgáltatások, dolgozz egy profi csapattal.
A hírlevélmarketing, a sikeres e-mail-kampányok titka a tervezés, és ebbe minden beletartozik: a cél, a gyakoriság, a következetesség, a jól megválasztott tárgycímek, a minőségi tartalom. És a rendszer is! Bizony az email marketing rendszerek óriási segítséget jelentenek. Elég sok van már a piacon (pl. Mailchimp, Maileon, Active Campaign, HubSpot, Act-On, Retargeting, Klaviyo stb.), érdemes szakértők segítségét kérni, ha nem tudsz dönteni. Egy ilyen szoftver abban is segít, hogy ne a spam mappában kössenek ki a leveleid, és lényeges adatokkal szolgál neked arról, mennyien nyitották meg egyáltalán a leveledet (megnyitási arány), rákattintottak-e a benne lévő linkre (átkattintási arány), mikor olvasták a legtöbben/legszívesebben a hírleveledet, hányan iratkoztak le stb.
6. A leiratkozás hasznos dolog, ne félj tőle!
Listatisztításnak hívják, amikor átnézed, hogy kiknek felesleges kiküldened az e-maileket, mert passzívak, régóta meg sem nyitják a leveleidet, és őket leszeded a listádról. Minél aktívabbak a feliratkozóid – megnyitás, átkattintás, tartalomfogyasztás stb.–, annál jobb. Aki nem kíváncsi az e-mailjeidre, jobb, ha lekerül a listádról.
Amúgy is minden hírlevélnek tartalmaznia kell a leiratkozási lehetőséget. Nyilván nem szeretnéd a fókuszba emelni, de ne is rejtsd szinte megtalálhatatlan helyre, mert aki már ezt az opciót keresi, hosszú távon biztosan nem lesz se ügyfeled, se követőd, se olvasód. Ha szeretne leiratkozni, iratkozzon le. Neki is jobb, te pedig nem küldesz feleslegesen hírleveleket neki, amit azonnal törölne olvasatlanul.
+1. Automatizálj, szegmentálj: két kulcslépés a hatékonyságnöveléshez!
Az email marketing automatizációja sok időt és energiát megspórol neked, viszont a feliratkozóidat hatékonyan informálja. Mire kell itt gondolni? Például arra az e-mailre, amit akkor kap a látogatód, amikor feliratkozott a hírlevélre. Huss, megy az automatikus e-mail: Helló, szia, szép nap ez! Ma sikeresen feliratkoztál a hírlevélre… ésatöbbi. Automatizmusokkal gördülékenyen, gyorsan kommunikálhatsz, és csak a képzeleted szabhat határt annak, milyen csúcs dolgokra használhatod.
A szegmentálást kicsit úgy kell elképzelni, mint amikor a kedvenc kávézódban már készítik is neked a szokásos eszpresszót, a csokitorta helyett inkább a sajtos pogit ajánlják, mert tudják, hogy nem vagy édesszájú, a szezonális ajánlatot viszont elmondják neked is, mint mindenki másnak. Ismernek. Tudják, mit szeretsz, mi érdekel, és személyre szabott ajánlatot kapsz, de nem maradsz le semmi fontosról vagy újról sem.
A viselkedésalapú szegmentálás az e-mail-marketingben épp így működik, csak óriási adatbázisokkal. Egyre több információd lesz a feliratkozóidról, lehetőséged van kérdezni tőlük, többet megtudni arról, mit szeretnek, mi érdekli őket, és ennek megfelelően még relevánsabb tartalmakat küldhetsz. Azok például, akik mobiltelefont vettek egy webshopban, kaphatnak e-mailben ajánlatot tokokról. Ha olyasmit rendeltek, ami elfogy (élelmiszer, kozmetikum stb.), emlékeztetheted őket: Hahó, van még kávéd? Mert most klassz akciónk van! De küldhetsz az aktuális névnaposoknak/születésnaposoknak kupont, üdvözletet, csak a kisgyermekeseknek, barkácsolóknak, hobbifutóknak, kutyásoknak szóló ajánlatokat akár – a szolgáltatásod szerint ezernyi ötletből válogathatsz.
Ha email marketing szolgáltatásra keresel egy profi csapatot, a Kontext Group mindenben a segítségedre lesz! Indítsuk be e-mail-kampányaidat együtt!