11 performance marketing hiba, ami lenullázhatja a vállalkozásod teljesítményét

performance marketing hiba

A marketinged eredményességét rengeteg tényező befolyásolja. Ebben a cikkben azokra a legnagyobb “bakikra” hívjuk fel a figyelmedet, amik hatással vannak a vállalkozásod teljesítményére. A hibák kiküszöbölésével eredményesebb és hatékonyabb lesz a munkád.

Mi a performance marketing és miért érdemes így dolgoznod?

A performance marketing célja, hogy a célcsoportod tagjait cselekvésre ösztönözd. Ha ezzel a gondolkodásmóddal dolgozol, akkor nem brandet építesz és nem ismertséget növelsz, hanem konverzióra (bevételre, sőt profitra) hajtasz. A konverzió csakúgy, mint mindig, itt is sokféle lehet, igazodva az üzleti céljaidhoz. Mondunk néhány példát.

A legegyszerűbb és mindenki számára legegyértelműbb konverziós esemény a vásárlás, vagy a szolgáltatásod igénybevétele. De ugyanígy lehet konverziós esemény a hírlevélre való feliratkozás, regisztráció egy általad tartott webinárra, egy ebook letöltése. A közös mindegyikben az, hogy elkötelezettséget vár el a célcsoportod tagjaitól és  valamilyen típusú cselekvést vár el tőlük.

11 hiba, amit kerülj el a performance marketing során

A performance marketing alapja a megfelelő mérés, az adatok használata és a fizetett hirdetések hatékonyságának maximalizálása. A hibalista összeállításakor így ezekre a területekre különösen odafigyeltünk. Természetesen most sem hagyunk titeket konkrét megoldási javaslatok és tanácsok nélkül.

Első probléma: nem használod ki a korábbi kampányaid teljesítményadatait. 

A visszamenőleges adatok igazi aranybányát jelentenek a performance marketingben is. Ha nem akarsz a sötétben tapogatózni, akkor elemezd ki a korábbi kampányaidat. Nézd meg, hogy mi az, ami jól teljesített, mi az, ami sikeres volt. És nagyon fontos, hogy alaposan elemezd ki azokat a hirdetéseket, amelyek nem hozták az elvárt teljesítményt. 

A pontos adatok érdekében használd a GA4-et. Állítsd be a konverziókat és használj a kampányod során paraméterezett linkeket. Könnyebb dolgod lesz, ha időszakosan külön táblázatban is gyűjtöd a számodra fontos eredményeket és a kampányok lezárultával még azon melegében szöveges megjegyzéseket is fűzöl az egyes adatokhoz. Hidd el, fél év elteltével fogalmad sem lesz arról, hogy pontosan mikor cseréltél kreatívot, mikor emeltél költségkeretet vagy mikor nyúltál bele mélyebben a célzásokba. Ez minimális plusz feladatot jelent, de hálás leszel érte, amikor egyre hatékonyabb és eredményesebb kampányokat csinálsz.

Második baklövés: nincsenek megfelelő konverzióid.

A PPC – vagyis a fizetett hirdetések – egyre automatikusabbá válnak és egyre inkább támaszkodnak azokra az adatokra, amiket kapnak. Az adatközpontú hirdetési attribúciós modellek ügyesek, hatékonyak, de fontos, hogy milyen adatok érkeznek hozzájuk. Ha nincsenek jól meghatározott konverzióid, akkor a rendszer rossz adatok alapján tanul és a későbbiekben eredményesen tudjanak optimalizálni. 

Gondold át, hogy számodra a kampányod során mi a valódi konverzió. Ha például hírlevél feliratkozókra hajtasz, akkor egyértelmű, hogy eredménynek a feliratkozásokat fogjuk tekinteni, nem pedig azokat, akik 3 oldalt megnéznek a weboldalaid közül. A példa szélsőségesnek és átgondolatlannak tűnik, de hidd el, nem véletlen hívjuk fel erre a figyelmedet. Ha nincs minőségi bemeneti adat – tehát nem jól van meghatározva a konverziós esemény – akkor az egész optimalizáció teljesen félre fog menni, a kampányod pedig villámgyorsan eltörik.

Harmadik botlás: rosszul állítod be az automatizált kampányokat.

A Performance max és a többi automatizált kampánytípus szuperhatékonyan tudnak működni a vállalkozások legtöbbjénél. Azonban az automatikus jelző ne vigyen félre. Ezeknél a kampánytípusoknál ugyanúgy szükség van a beállítások helyes elvégzésére és a folyamatos optimalizálásra. Ellenkező esetben a pénzed elég, az eredmények pedig váratnak magukra. Különösen figyelj oda akkor, ha B2B szektorban dolgozol, hiszen ott a hirdetések átkattintási árai általában magasabbak.

Ha nem ismered kívülről-belülről az automatikus kampányok beállítási lehetőségeit, vagy bizonytalan vagy abban, hogyan tudod a legtöbbet kihozni belőlük, akkor vegyél igénybe PPC szolgáltatást egy profitól. 

Negyedik gond: érvénytelen forgalom és hamis elköteleződések

Figyelj arra, hogy azok, akik lekattintják a hirdetéseidet:

  • megérkeznek- e az érkezési oldaladra
  • mennyi időt töltenek ott
  • milyen oldalakat látogatnak meg
  • és a látogatók közül mennyien konvertálnak.

A hirdetések elhelyezéseivel csökkenthetjük a véletlen kattintások arányát, ezzel pedig relevánsabb forgalmat terelhetünk az oldalunkra. Például egy display hirdetés esetén érdemes átgondolni a játékok kizárását a hirdetési helyek közül, hiszen a mobilos játékokat nagyrészt gyerekek játszák, akik a játékban szerzett jutalmak érdekében kattintanak rá hirdetésekre. 

A forgalom relevanciájának pontos tükörképe lesz a GA4 fiókod. Ha rendellenességet tapasztalsz – például ugyanarról az IP címről rengeteg kattintás érkezik – akkor tegyél ellene (a példa esetében tiltsd le az IP címet a fiókodról). A nem releváns forgalom torzítja nem csak az analitikádat, de a remarketing listáidat is.

Ötödik melléfogás: rosszul összerakott landing oldal

A landing oldalad ugyanolyan fontos az online értékesítési folyamatodban, mint a hirdetésszövegek. Ezen az oldalon kapsz lehetőséget arra, hogy virtuálisan megfogd a potenciális vásárlód kezét és végigvidd a teljes folyamaton. Hiába küldesz releváns érdeklődőket a honlapodra, ha a landing oldalad rossz minőségű, akkor el is veszíted őket. A túl sok vagy túl kevés szöveg, a rossz CTA, a nem megfelelő értékajánlat csak néhány példa, amikkel elveszítheted az érdeklődőidet. 

Hatodik ballépés: rosszul kidolgozott hirdetésszövegek

A hirdetésszövegek célja, hogy felkeltsék az érdeklődők figyelmét annyira, hogy rákattinsanak a hirdetésedre és megérkezzenek a landing oldaladra. A legfontosabb problémák a hirdetésszövegekkel kapcsolatban:

  • Ugyanazt kommunikálod, mint a versenytársaid. Ha nem tudnak tőlük megkülönböztetni, akkor akár még a konkurenciád malmára is hajthatod a vizet.
  • A hirdetésed nem elég figyelemfelkeltő a célcsoportod számára. Ne felejtsd, kommunikációban a social felületeken nem csak a közvetlen versenytársaiddal versenyzel, hanem mindenkivel, aki ugyanarra a célcsoportra optimalizál, mint te. Ha például kismamákra célzol, és számukra szeretnél értékesíteni mondjuk kismamajóga foglalkozást, akkor ebből a szempontból versenytársaid lesznek többek között a pelenkagyártók, a tápszergyártók, a kismama és babaruha forgalmazók. 
  • Ha Google-ben hirdetsz akkor a hirdetésszövegeidnek igazodniuk kell a keresési kulcsszavakhoz, különben a minőségi pontszámaidat a rendszer csökkenteni fogja, és egyre több pénzt kell majd elköktened. 

Fordíts megfelelő időt és energiát több hirdetésszöveg kidolgozására is, hogy figyelemfelkeltő módon tudd megszólítani a célközönségedet.

Hetedik malőr: az elhibázott licitstartégia

A Google a céljaidnak megfelelő licitstratégiával segíti a munkádat. Ahhoz azonban, hogy a hirdetéseid hatékonyan tudjanak működni meg kell találnod azt a stratégiát, ami a legmegfelelőbb számodra. A stratégia kiválasztása után a megfelelő költségkeret beállítása és a kulcsszavak, hirdetésszövegek optimalizálása fogja elhozni számodra a legjobb eredményeket. 

Ha nem tudod, hogy kattintásalapú, konverziós licitstratégiát válassz, hogy állíts be cél CPA értéket, akkor érdemes szakértőhöz fordulnod. 

Nyolcadik gikszer: a célközönség finomhangolásának figyelmen kívül hagyása

Bár az algoritmusok a hirdetési rendszerek – a Google, Facebook, LinkedIn, TikTok – felületén is gyorsan tanulnak, elengedhetetlen, hogy a célközönség jól meghatározott legyen. Ehhez a nulladik lépés az, hogy tudod, hogy kihez beszélsz, kinek és milyen problémáját oldja meg a terméked, vagy szolgáltatásod. A célcsoport meghatározásához kevés az, hogy “mindenki, aki fut”, vagy “mindenki, akinek gyereke van”, ennél sokkal pontosabb célzásra lesz szükséged. Mert a futók között is van olyan, aki hobbiként kocog 5 kilómétert naponta, és van olyan, aki maratonra vagy ultrafutásra készül. Könnyedén belátható, hogy a két csoportnak egészen mások az igényei és a szükségletei.

A célcsoportok meghatározásánál ne csak azt gondold át, hogy kihez szeretnél szólni, hanem azt is, hogy kihez nem. Azokat, akiket pedig a “nem” oldalra tettél, egyszerűen zárd ki a kampányodból. Mondunk erre is neked egy példát. Ha feliratkozó kampányt futtatsz, akkor azoknál, akik már feliratkoztak ne jelenjen meg a hirdetésed, mert teljesen felesleges. Arra a csoportra csinálj célközönséget és zárd ki őket.

A különböző csoportok kizárása különösen fontos akkor, amikor automatikus kampányokat futtatsz – tipikusan ilyen a Performance Max a Google hirdetési rendszerében. Itt a különbönböző közönségtípusok hozzáadásval és kizárásával megsokszorozhatod a kampányod eredményességét.

Kilencedik mulasztás: nem kísérletezel

Tudjuk, hogy a hirdetési büdzséd korlátozott és szeretsz biztosra menni. De az online hirdetések esetén különösen igaz a már-már közhellyé vált mondat, mely szerint kockázat nélkül nincs siker. Ha a hirdetéseid elavultak, elfáradtak és nem hozzák a várt eredményt hosszú távon sokkal nagyobb bevételkiesést jelent számodra, mint egy-egy kampánykísérlet. Innoválj, légy bátor és keresd meg azokat az üzeneteket, kreatívokat, amik igazán rezonálnak a célközönségeddel. 

Tizedik bibi: elfelejted használni a remarketinget

A remarketing az a lehetőség, hogy újra és újra megkeresed azokat, akik már valamilyen érdeklődést mutattak a vállalkozásod iránt. Meglátogatták az oldaladat, vásároltak tőled valamit, feliratkoztak a listádra, részt vettek egy nyereményjátékodban. Attól függően, hogy korábban milyen mértékű elköteleződést fejeztek ki feléd küldhetsz nekik eltérő üzeneteket. Mondunk néhány példát. Azok, akik meglátogatták a landing oldaladat, de nem konvertáltak, valószínűleg nincsenek még meggyőződve arról, hogy a te megoldásod lesz az igazi. Küldj nekik remarketingben blogcikket, edukációs anyagot. Azok a felhasználóid, akik letöltötték egy ingyenes anyagodat, kaphatnak az anyaghoz kapcsolódó termékajánlatokat.

A remarketing esetében kifejezetten fontos a kizárás használata. Ne felejtsd el a kampányaidból kizárni azokat, akik már konvertáltak, vagy megtették azt a lépést, amire számítasz.

A retargetálás nem csak azoknál érdekes, akik az oldaladon jártak. Használhatod a listádat, a videós hirdetésedet megtekintőket, vagy a social media oldaladdal aktivitást mutatókat is célközönségként.

Tizenegyedik tévedés: a fókusz a leadgeneráláson van a bevételtermelés helyett

A jó minőségű leadek az értékesítés alapját képezhetik. Ha azonban a fókusz a leadgeneráláson van, a fő mérőszám a beérkező érdeklődések mennyisége, akkor könnyedén félremehet egy kampány. Természetesen figyelni kell a beérkező leadek mennyiségére, de ezen felül ugyanolyan fontos azok minősége is. A minőségi leadek pedig valószínűleg drágábbak lesznek, mint ha nagy mennyiségben hoznánk be – kevésbé releváns – érdeklődőket.

A mérőszámok meghatározásánál mindig a bevétel legyen a szemed előtt. Ne arra motiváld a marketingesedet, hogy mennyi feliratkozót, vagy oldallátogatót hozzon, hanem arra, hogy mennyi bevételt termeljen.

Hogy kerüld el a hibákat?

Mindennek az alapja egy jól meghatározott marketing stratégia, ami pontos irányt mutat abban, hogy milyen kampányok esetében mely eszközökkel tudsz a leghatékonyabb lenni. Ezen felül sokat segít, ha egy-egy kampány beállításához vagy ellenőrzéséhez SOP-kat állítasz össze. Az SOP (standard operating process) a gyakorlatban egy lista, amely tartalmaz minden fontos lépést. Ezek a listák segítenek neked abban, hogy egy apróság se maradjon ki a kampányaid beállításánál. Így eredményesebben, hatékonyabban tudsz működni, könnyedén bevonsz a munkába új kollégákat. És ami talán a legfontosabb, a kampányaid több pénzt termelnek majd.

Tartalomjegyzék

Hasonló cikkek